COMPARECENCIA DE XAVIER VENCE DEZA DIANTE DA
“COMISIÓN TEMPORAL PARA A MELLORA DA SEGURANZA MARÍTIMA” DO PARLAMENTO EUROPEU,
en sesión realizada en Bruxelas o dia 22 de xaneiro de 2004.
Señor presidente, Señorías, moi boa tarde.
Antes de máis nada quero, en nome proprio e no da Plataforma Cidadá Nunca
Máis, agradecer a esta comisión o seu convite para ouvir as nosas valoracións e
suxestións sobre un tema de tanta transcendencia para o noso país, para as
colectividades mariñeiras e para o medioambiente en xeral.
Quero aproveitar a ocasión para felicitar ao Parlamento Europeu e, en
especial, aos promotores desta comisión, pola sensibilidade demostrada face ao
asunto da contaminación mariña e a seguranza no mar, así como pola sua apertura
á opinión de expertos independentes e mesmo á opinión de organizacións cívicas
como a Plataforma Nunca Máis, que agrupa varios centenares de colectivos
sociais afectados e sensibilizados pola principal catástrofe de contaminación
mariña por hidrocarbonetos, como foi a provocada polo afundimento do Prestige
fai 14 meses en Galiza.
Agradecémolo moi especialmente porque no noso país iso foi imposible. A
pesar da envergadura da catástrofe, da gravidade do problema de fondo e do
clamor popular existente, o partido gobernante en España e en Galiza vetou a
constitución de comisións de investigación sobre este asunto no Parlamento
Español e, no caso do Parlamento de Galiza, a decepción foi mesmo máis fonda xa
que despois dunha inicial aceptación de creación dunha comisión parlamentar
ésta viu rápida e unilateralmente abortada a sua actividade, mesmo a vulnerando
o regulamento daquela Cámara.
Tomando en consideración a limitación de tempo asignado a cada unha das
comparecencias centrarei a miña intervención en resaltar aqueles aspectos do
problema que desde a nosa perspectiva e experiencia nos parecen de maior
relevancia. Nese sentido, omitirei algunhas consideración que xa foron
expresadas por outros comparecentes que me precederon nesta mesma sesión e
poñemos a disposición da comisión unha documentación máis completa elaborada
por diferentes equipos científico-técnicos para a Plataforma Nunca Máis.
Polo tanto, nesta primeira intervención pretendo trasladarlles a vosés de
xeito moi sintético algunhas das conclusións que se derivan da nosa experiencia
ao longo destes 14 meses de profunda crise ambiental e social, que continúa
aínda aberta en Galiza, e sinalar os pontos críticos fulcrais para avanzar
nunha reforma estrutural do tráfico marítimo –tanto a nível europeo como
global- que cree un novo cenario no que se reduzan realmente os riscos de
contaminación mariña (tanto accidental como non accidental, tanto para os
hidrocarbonetos como para outras sustancias nocivas e perigosas); e, en todo
caso, que se implementen desenvolvementos regulamentares e medios técnicos que
permitan afrontar en mellores condicións os eventuais accidentes que podan
producirse no futuro, de xeito que podamos minorar o seu impacto medioambiental
e as suas consecuencias sociais e económicas para as comunidades ribeireñas.
- GALIZA
COMO ZONA DE ALTA SINISTRALIDADE E CONTAMINACIÓN MARIÑAS.
Fai 14 meses, o 14 de novembro de 2002, tivo lugar a avaría-accidente do
buque Prestige que navegaba frente a Fisterra, na Costa da Morte galega,
cargado con 77.000 T de fuel de ínfima calidade (en realidade trátase dun
resíduo non apto para a combustión, entre outras razóns pola elevadísima
proporción de xofre na sua composición) .
Tratabase dun petroleiro 26 anos de casco único da categoría I (pre-MARPOL,
por non reunir a condición de lastre separado, construido en 1976).
Esta catástrofe non é a primeira senon que é a séptima que se produce en
Galiza en tres décadas de accidentes: Polycommander (1970), Erkowit (1973),
Urquiola (1976), Andros Patria (1978), Cason (1987), Aegean Sea (1992). Galiza sofriu 7 das 11 maiores catástrofes
petroleiras de Europa e o 10% dos verquidos por marés negras de todo o mundo.
O certo é que diante das nosas costas pasa o 70% do tráfico de
hidrocarburos de toda Europa. De igual xeito pasan outros moitos buques
cargador de mercadorías perigosas: uns 13000 cada ano (dun total de 50.000
buques internacionais que transitan polas nosas augas).
Somos, polo tanto, unha área especialmente exposta á contaminación mariña,
sendo ao mesmo tempo unha zona cunha histórica vocación e especialización
pesqueira e marisqueira e por iso demandamos que se nos recoñeza e califique
como Zona Marítima Especialmente Sensibel.
2. UNHA EXTENSA E PROLONGADA MARÉ NEGRA QUE SEGUE PRESENTE
O verquido de fuel do Prestige provocou a máis extensa e prolongada maré
negra coñecida na historia, víronse afectados uns 1000 km do litoral galego
(incluindo zonas de especial protección como Parques Nacionais e espacios LIC
da Rede Natura 2000), boa parte do litoral cantábrico de Asturias, Cantabria,
País Vasco e de xeito disperso ou discontinuo a diferentes pontos do litoral
francés comprendido entre o País Vasco e Bretaña. 14 meses despois segue
habendo fuel en diversos pontos da Costa da Morte, en moitos espacios do fundo
mariño e mesmo seguen chegando novas ondas de fuel (tan só na Costa da Morte
veñen recolléndose entre 6 e 10 Tons de residuos por dia). Sen esquecer que no
fundo do mar, a 3800 m de profundidade, seguen afundidos os tanques do buque
cunhas 14.000 Tm de fuel, das que unha parte vai fluindo ao exterior de forma
lenta pero contínua.
Polo tanto, a segunda constatación que queremos trasladar a esta Comisión é
que o Prestige non é un problema do pasado, non é un asunto que pasou á
historia, como se intenta transmitir desde os gobernos español e galego. Polo
contrario, 14 meses despois o Prestige segue aí, está presente de forma
evidente. E vai seguir presente por un tempo considerable. Non só porque os
efectos sobre o medioambiente, sobre a flora e a fauna mariña, permanecen a
longo prazo e polo tanto tamén prolonga os seus efectos económicos, senon
porque aínda hai fuel no mar e en certas partes da costa, porque o buque vai
seguir no fundo do mar cando menos até fins de 2005. Decimos, sobre todo, que o
fuel do Prestige está presente hoxe e vai seguir presente por bastante tempo
porque aínda que se limpe a gordura que se ve a simple vista sempre quedan en
suspensión na auga os diferentes compostos químicos contaminantes, que son
absorvidos polos organismos vivos. Este é o caso dos Hidrocarburos Aromáticos
Policíclicos que afectan á capacidade reproductora e ao crecemento das
especies. A sua presencia analíticamente contrastada nas nosas augas permite
afirmar que resulta previsible que se agraven os problemas de captura de certas
especies nos vindeiros meses e anos.
Desde o ponto de vista dos Planos de recuperación constatamos que a pesar
dos 14 meses transcorridos apenas se ten feito máis que a recollida/limpeza do
fuel depositado nas praias e costa pero é moi pouco o que se ten avanzado na
rexeneración dos espacios e das especies máis afectadas.
3. PERSISTEN AS MESMAS CARENCIAS DE INFRAESTRUTURAS E MEDIOS TÉCNICOS
A terceira constatación que queremos trasladar a esta Comisión é que se en
novembro de 2002 se puxo de manifesto unha dramática carencia de infraestrutura
e medios técnicos para facer fronte ás consecuencias dun sinistro como o do
Prestige, esa mesma situación de carencia segue a producirse hoxendía, 14 meses
despois.
Seguemos sen contar cun Plano de Continxencias ben articulado e dotado de
medios; seguemos sen portos refuxio para buques accidentados; seguemos sen
remolcadores modernos e potentes; seguemos sen buques succionadores (skimmers)
para recollida de fuel; seguemos sen barreiras de protección apropriadas;
seguemos sen dotármonos da infraestrutura científico-técnica que se
reclama ... e o que é pior: as
autoridades responsabeis seguen sen recoñecer nengún dos múltiples erros
cometidos, o que induce a pensar que de producirse un novo accidente
volveriamos a reproducir o mesmo catastrófico comportamento. As autoridades
españolas e galegas seguen reiterando a estas alturas que foi un acerto alonxar
o buque e provocar a maior dispersión do verquido para que se distribuira ao
longo dunha superficie máis extensa.
Isto xenera grande preocupación e intranquilidade entre os cidadáns e
especialmente entre a poboación mariñeira, cuxa incertidume económica e vital
se acrecenta.
Nese sentido, creemos que o Parlamento e Comisión Europeia deberían instar
aos Estados membros a asumir de forma máis clara e consecuente as conclusións e
recomendacións asentados e consensuados pola comunidade científica e os
expertos acreditados nas diferentes materias. Non é tolerable que un goberno da
Unión desprecie olímpicamente a opinión da comunidade científica e mesmo dos
comités científicos creados ad hoc. De igual xeito, sería oportuno instar a que
se asuman de verdade os protocolos establecidos polos convenios internacionais
asinados e ratificados (Planos de Salvamento e Planos de Continxencia,...).
4. A OCULTACIÓN E MANIPULACIÓN INFORMATIVA CONTAMINA A DEMOCRACIA E A
CULTURA MEDIOAMBIENTAL
Nese mesmo sentido, a comunidade científica, os afectados e os propios
profesionais dos medios de comunicación denunciaron en múltiples ocasión a
política do Goberno de España de continua ocultación de información e de
deliberada manipulación a través dos medios de comunicación públicos. Por veces
de xeito tan burdo e evidente que mesmo contribuiu a crear alarma social,
angustia e sentimento de desamparo en moitos colectivos afectados. Ese esforzo
de ocultamento chega mesmo á negativa de información clara aos representantes
da oposición tanto no Parlamento de España como no Parlamento de Galiza.
Creemos que iso vai nunha dirección absolutamente contraria aos principios
inspiradores dos vixentes Tratados da Unión e ignoran as directivas orientadas
a favorecer unha adecuada formación e sensibilidade medioambiental da
poboación, imprescindibel para conseguir unha cidadanía madura e un comportamento
respetuoso e comprometido co medioambiente.
Afortunadamente, a sociedade é algo máis que os seus gobernantes: algúns
medios independentes, moitos profesionais da comunicación, moitos
investigadores universitarios e de outros centros públicos –por exemplo o
manifesto publicado na revista SCIENCE- e sobre todo o xeneroso papel
desplegado por organizacións cidadáns como Nunca Máis, ecoloxistas, sindicatos,
internautas, etc cumpliron esa función e facilitaron que a cidadanía galega e
española fosen moi por diante dos seus gobernos na comprensión da envergadura
do problema, o que os conduciu mesmo a implicarse persoalmente na remediación
dos efeitos inmediatos da catástrofe (voluntariado, reivindicación masiva dunha
nova política para o mar, dunha nova política en sentido amplo, etc).
5. AVALIACIÓN DO IMPACTO E COMPENSACIÓNS
Non existe unha avaliación integral do impacto e dos danos ocasionados polo
Prestige: sobre os recursos naturais presentes e futuros; sobre os bens e sobre
as persoas; sobre as actividades económicas directa e indirectamente asociadas;
sobre os gastos ocasionados para os diversos servizos públicos; sobre as
reduccións dos ingresos públicos como consecuencias da menor actividade, etc,
etc.
En todo caso, a experiencia do Prestige evidencia que o FIDAC non recoñece
como danos idemnizabeis máis que unha pequena parte dos danos totais e, mesmo
asi, o limite máximo de idemnización
establecido (180 Millóns de Euros) revelouse radicalmente insuficiente para a
magnitude dos danos ocasionados (mesmo dentro dos conceptos recoñecidos polo
fundo). Tan só os costes de recollida do fuel verquido e limpeza superan con
creces o limite do FIDAC.
Todas as avaliación preliminares realizadas por diferentes equipos
universitarios independentes estiman danos por unha cuantía moi superior ao
límite máximo de idemnización estabelecido polo FIDAC, até 15 veces superior;
de feito, o Fidac recoñeceu como unha obviedade que debería aceptar a
idemnización máxima.
Quedan aínda por financiar a operación de recuperación do fuel que está nos
tanques do buque afundido, os labores de recuperación do medio, a idemnización
aos mariñeiros e mariscadores, o prexuizo sobre a actividade económica privada
e pública futura, o prexuizo irremediabel sobre os recursos e o ambiente, etc.
Por iso creemos que a configuración actual do FIDAC é radicalmente
inapropriada e debe ser profundamente reformada. E resulta mesmo insuficiente
coa recén aprobada elevación do Fondo a 900 Millons de Euros.
No aspecto social máis inmediato, constatamos que o goberno español
distribuiu axudas e anticipos por cese temporal de actividade dos mariñeiros e
mariscadores, nunha operación político-publicitaria destinada a calmar o
malestar extremo dos afectados e controlar a sua desafección política, derivada
da percepción da alarmante incompetencia demostrada polas autoridades na
xestión do accidente do Prestige e da subseguinte sensación de abandono e
insensibilidade.
Os problemas relativos ás idemnizacións aos efectados seguen abertos polos
moi discutibeis métodos e criterios que está aplicando o Goberno español nesta
materia e, en particular, polo decreto de idemnizacións. Unha vez realizados os
traballos máis urxentes de limpeza da costa, e sen realizar aínda unha
avaliación integral do impacto, o Goberno español promulga un Real Decreto (20 de xuño de 2003) que regula as
idemnizacións polos danos causados polos verquidos.
Este Real Decreto presenta multitude de deficiencias pero consideramos
oportuno trasladar aquí tres aspectos que constituen un atropello máis dos
afectados e que creemos que o Parlamento Europeu debe coñecer e instar á sua
reconsideración:
-
o
Estado fixa unha idemnización que representa unha parte ínfima (ao redor do
25%) dos danos xa hoxe coñecidos e estimados.
-
Impón
aos perceptores das idemnizacións unha cláusula de renuncia completa e
universal a calquer reclamación futura. De xeito que obriga a aceptar como
definitiva unha idemnización que é parcial dos danos xa hoxe coñecidos e obriga
a renunciar a calquer idemnización por danos que aínda hoxe non son coñecidos
ou que poden prucirse no futuro (supoñase por exemplo que se produce unha
explosión do buque afundido e se derrama todo o fuel aínda nel armacenado)
-
Ademáis,
os criterios fixados para distribuir o monto total da idemnización non toma en
consideración as diferncias no volume de producción de cada afectado nin as
diferencias de productividade das diferentes zonas.
Por todo iso, creemos que o Parlamento Europeu debería instar Estado
Español a evitar e corrixir ese abuso de poder como lexislador, que respecte os
dereitos lexítimos dos afectados e que adopte criterios de reparto non
discriminatorios.
Asimesmo, sería unha acto de xustiza que o Parlamento Europeu instase á
Comisión Europeia a adoptar as decisións necesarias para dotar recursos
adicionais destinados a compensar a totalidade dos danos sofridos por eses
afectados, que son en xeral pequenos productores de rendas modestas nunha
rexión que ocupa un dos últimos lugares no ranking de renda per capita da Unión
e que ven seriamente ameazado o seu futuro. Trátase, sen duda, do máis claro
exemplo de shock asimétrico, que xustifica actuacións especiais por
parte das institucións comunitarias.
6. O PROBLEMA ESTRUTURAL: OS CONFLICTOS DE INTERESES, SECTORIAIS, O PODER E
O MEDIOAMBIENTE
Creo que o problema da contaminación e a seguranza mariña hai que abordalo
como un problema multidimensional pero, en particular, quero enfatizar que non
se trata dun problema exclusivamente ambiental senon que se trata dun problema
que ameaza e pon en perigo actividades económicas básicas e esenciais en certas
comunidades ribeireñas como é o caso de Galiza. Claro está que os axentes
económicos afectados non teñen a dimensión e o poder das compañias petroleiras,
navieiras, armadoras, aseguradoras, etc. Efectivamente tratase principalmente
de pequenos productores e de pequenas e medianas empresas ligadas á industria
alimentaria. Pero xustamente por iso representan o esquelete económico de
amplas zonas costeiras cuxas comunidades rurais e pequenas vilas urbanas viven
fundamentalmente da explotación dos recursos naturais do mar: pescas,
marisqueo, acuacultura e industrias derivadas.
A Unión Europea, tanto por razóns de cohesión social como por razóns de
impulsar un desenvolvemento sustentábel, debe abordar esta cuestión con
decisión, arbitrar reglas que protexan os intereses dos sectores sociais máis
febles e poñendo os motivos sociais e económicos das comunidades ameazadas nun
primeiro plano.
7. A THALASO-ACRACIA: A DESORDE E A AUTOREGULACIÓN NO TRANSPORTE MARÍTIMO
INTERNACIONAL
Creo tamén que o transporte marítimo é unha alternativa máis ecolóxica e
sustentabel que outras modalidades de trasporte terrestre pero a condición de
que se regule ben e se invista nel de xeito que se garanta un nivel esixente de
calidade técnica dos buques e de todas as infraestruturas vinculadas.
As múltiples avaliacións feitas a posteriori sobre o Prestige coinciden en
sinalar que se tratataba dun buque demasiado vello, con deficiencias observadas
nas inspeccións portuarias de calidade recentes, que evita portos rigorosos,
que fai reparacións de baixa calidade (unha importante en Cantón con aceiro de
menor espesor), non revisado exhaustivamente pola sociedade de clasificación
ABS na zona onde se produciu a vía de auga, cunha tripulación inexperta recén
embarcada a baixo prezo e era considerado un buque fora de mercado para
fretadores petroleiros acreditados. Asi visto, parece que reunía demasiadas
deficiencias para navegar coa carga que transportaba ... pero o certo é que
contaba con todas as certificación en regla e circulaba legalmente de acordo
cos convenios internacionais. O problema está en que o Prestige non é un buque
excepcional senon que boa parte da flota mundial adicada ao transporte de
hidrocarburos está en condicións semellantes. Polo tanto, máis alá de outros
detalles, o problema está xustamente aí. No excesivo descontrol dun sector
confiado á sua autoregulación, a
excesiva permisividade na aplicación das normas e convenios ou na existencia
dunha lexislación internacional pouco rigorosa. Por iso, todo aponta á urxencia
de reconsiderar as condicións da regulación do tráfico marítimo, en particular
o de hidrocarbonetos e mercadorías perigosas.
Creemos que hai tres categorías de problemas a ese nível: en primeiro
lugar, un insuficiente cumplimento das reglas e convenios internacionais tanto
por parte do sector como por parte das administracións; en segundo lugar, uns
instrumentos de control e coerción insuficientes ou demasiado frouxos para
obrigar a respectar e cumprir os acordos e convenios internacionais; e, en
terceiro lugar, hai aspectos que están insuficente ou deficientemente regulados
e que deberían ser obxecto dunha nova regulación á luz da experiencia
acumulada.
A OMI (Organización Marítima Internacional) é unha estrutura importante
pero insuficiente na sua configuración actual. Tanto os mecanismos de toma de
decisión como a ausencia de instrumentos de coerción para obrigar ao
cumprimento dos convenios adoptados permite que a maioría dos países que actuan
como bandeira de comenencia apenas teñan ratificado a metade dos convenios ou
que logo sexan incumplidos por carencia de medios ou de vontade política real.
O criterio de elección dos 40 membros do Consello da OMI, en base á importancia
da sua flota ou da sua contribución, otorga un elevado e crecente protagonismo
aos países que actuan como bandeira de comenencia.
En todo caso, as reformas e as accións a nível europeo deben partir dun
diagnóstico integrado das múltiples faces do problema para evitar que os
avances parciais nun aspecto sexan conculcados ou desactivados por outras vías.
Pouco importa que os paises europeus ou máis avanzados promovan unha
lexislación máis esixente para aplicar no seu ámbito pero que ao mesmo tempo
eses mesmos paises permitan e mesmo favorezan que os seus armadores matriculen
os seus buques en pabellóns de comenencia ou en paraisos fiscais a través dos
que podan burlar parte máis fácilmente esa lexislación (en moitos casos,
simplesmente porque eses países non dispoñen de medios para garantir o
cumprimento e respecto dos convenios asinados).
Resulta tambén insatisfactorio que se avance na regulamentación das
penalizacións por verquidos e mesmo nas condicións para a recuperación
ambiental se, ao mesmo tempo, non se procede a unha reforma estrutural do
sector do transporte marítimo e dos negocios asociados, que introduza un
sistema claro de incentivos que modifique o comportamento dos axentes
implicados na dirección de internalizar con maior forza as externalidades
negativas derivadas da sua actividade, particularmente a internalización da
totalidade dos costes ambientais e sociais que provocan os transportes de
mercadorías nocivas e perigosas (tanto
por causa de accidentes como por causa da sua actividade ordinaria).
8. BANDEIRAS DE COMENENCIA
Nos últimos anos veñen producindose cambios na organización do transporte
marítimo orientados fundamentalmente por unha estratexia de reducción de
costes, que parece responder tanto a unha estratexia dos axentes involucrados
directamente no propio negocio do transporte marítimo (propietarios de buques,
armadores, fletadores...) como á presión de todo o entramado empresarial que se
move no contorno dese negocio: empresas clientes, mercados de futuros,
compañías de seguros, etc. Iso deu lugar a cambios organizativos no sector, cun
papel crecente dos axentes intermediarios (fretador-charter, shipbroker-axente
de fretamento, shipper-cargador, forwarder-transitario...), pero sobre todo a
unha intensa presión para a reducción dos costes (costes laborais, impostos,
seguros, responsabilidades civís e medioambientais...) pola vía da elusión da
lexislación dos países avanzados nesas materias.
A propia estratexia política seguida polos gobernos europeus para impulsar
a globalización comercial favoreceu o proceso de desregulación do sector
navieiro. O transporte marítimo é o medio clave da globalización comercial, xa
que a través del movese a maior parte do comercio mundial. Polo tanto, a
reducción de costes no transporte marítimo é un instrumento clave para impulsar
o tráfico mundial de mercancías. Por iso os Estados non puxeron dificuldades e
mesmo favoreceron a estratexia privada para reducir os principais capítulos dos
costes: os Estados toleran ou favorecen o cambio de bandeira dos buques en dirección
aos países de libre matrícula (as chamadas bandeiras de comenencia) ou mesmo
crean os chamados “Segundos Rexistros (off-shore)” e os “Rexistros especiais”,
que funcionan en condicións semellantes aos pabellóns de comenencia, que hoxe
acollen a maior parte da flota deses países.
E nese asunto o comportamento dos Estados europeos non foi moi exemplar:
a) uns criando segundos rexistros off-shore:
o Reino Unido crea os rexistros especiais de Islas de Man e Xibraltar; Holanda
nas Antillas Holandesas; Francia nas Illas Kerguelen
b) outros criando rexistros especiais (ao
marxe da lexislación ordinaria): NIS en Noruega; DIS en Dinamarca; ISR ou GIS
en Alemania; Madeira en Portugal ou Canarias en España.
A realidade é escandalosa: á altura do ano 2001 o 55% dos buques
graneleiros pertencían a pabellóns de libre matrícula (curiosamente a
proporción é menor nos buques de carga xeral ou nos portacontenedores). E outra
grande parte pertencen aos segundos rexistros e os rexistros especiais. No caso
concreto do transporte de petroleo: o 51% é realizado en Buques de pabellóns de
comenencia (porcentaxe que rondaba o 25% trinta anos antes).
As empresas petroleiras dos paises desenvolvidos, entre eles os europeus,
están aproveitando a “comprensión” dos seus gobernos para externalizar os
servizos de transporte, desfacendose da súa flota mediante a creación de
sociedades ad hoc e traspasando esa flota a pabellóns de comenencia.
Iso afecta tanto ao réxime laboral e fiscal como a todo o relativo ao
control de calidade e de seguridade dos buques.
9. CALIDADE DOS BUQUES E IDADE
A intensificación da concorrencia vía prezos acentuase coa autorización
para a circulación de buques vellos e obsoletos que están máis que amortizados
polos seus propietarios.
A idade dos buques é un vector crucial para a seguridade: está contrastado
que os accidentes e, especialmente, as catástrofes foron provocadas sobre todo
por buques con moitos anos de vida (62 dos 79 últimos accidentes foron
protagonizados por buques de máis de 20 anos). A calidade constructiva é moi
importante a efectos de duración pero claro está que a corrosión aumenta cos
anos e tamén a fatiga dos metais provocada por unha prolongada exposición a un
oleaxe por veces violento que tensiona a estructura completa dos buques, sometendoos a vibracións e
oscilacións extremas que van reducindo a fortaleza do metal, acentuando a sua
ductilidade e fraxilidade.
Polo tanto, a idade dos buques é un factor de risco extraordinario. Por esa
razón, as medidas lexislativas teñen que impoñer, ademáis dunhas rigorosas
revisións anuais, un límite de vida para os buques, que podería ir asociada á
perigosidade das mercadorías transportadas. Creemos que debería fixarse un
límite máximo nos 15 anos para o caso dos buques que transportan mercadorías de
elevados índices de perigosidade (fuel, petroleo, productos radiactivos,
químicos perigosos, etc). A partir de aí deberían establecerse as condicións
para o seu desguace ou ben para a sua reutilización para o transporte de outro
tipo de mercadorías non perigosas.
Isto ademáis de reducir os riscos de accidente reduciría tamén os
incentivos hoxe existentes para o transporte de mercadorías excesivamente
perigosas. Transporte que en moitos casos é perfectamente superfluo e que non
se realizaría se tivese que soportar uns costes de transporte normais. Cabe
pensar que a ínfima calidade do fuel transportado polo Prestige non se poñería
en circulación desde Lituania a Singapura senon fose por ser realizado por un
buque ruinoso de coste extremadamente baixo, plenamente sobre-amortecido en
termos económicos e cunha tripulación absolutamente precaria.
10. CLASIFICACIÓN DOS BUQUES (NAVIOS)
Os Estados de pabellón dos navios e os Estados de porto teñen a
responsabilidade de control da calidade e de clasificación dos buques, pero a
delegación da inmensa maioría dos Estados nas chamadas sociedades privadas de
clasificación permítelle ao proprietario do buque unha grande marxe de
elección, pola vía de contratar a aquela que teña un criterio de clasificación
menos esixente ou mesmo solicitar informe a outra cando o primeiro informe lle
resulte insatisfactorio.
Nun sector no que interveñen grandes intereses e contratos voluminosos
resulta cada vez máis evidente que esas reglas de autoregulación non garanten
un control e unha clasificación rigorosas, de xeito que a seguridade dos buques
está subordinada aos intereses económicos dos proprietarios (sobre todo se os
riscos asumidos por eles son modestos, a responsabilidade penal é fácil de
eludir e o FIDAC soporta as idemnizacións a terceiros).
Que ABS (American Bureau Shiping) sexa a que inspecciona e clasifica o
Prestige, represente aos propietarios de mesmo e, ao proprio tempo, sexa a
empresa que ten un contrato con Bahamas para supervisar os buques con bandeira
deste país, onde está matriculado o Prestige, é un claro exemplo do cruce de
intereses que se producen neste negocio.
Creemos que urxe un cambio radical en todo o sistema de control,
clasificación e inspección coa finalidade de devolver fiabilidade ao sistema e
incrementar a seguranza. Creemos que a mellor forma é que esa función deixe de
realizarse con criterios mercantís e pase a exercerse con caracter público, sen
descoidar a persecución das “mafias” e redes de intereses que se podan
configurar.
11. DETERMINACIÓN INTEGRAL DOS DANOS CAUSADOS POLOS VERQUIDOS
Os criterios de determinación dos danos causados polos verquidos aplicados
actualmente polo FIDAC e pola Unión Europea son claramente insuficientes e
desfasados. O FIDAC debe ser profundamente reformado. Propoñemos que se
introduzan os criterios establecidos en 1990 na Oil Polution Act
estadounidense. Resulta incomprensible que a Unión Europeia tivera excluido o
tráfico de hidrocarbonetos e os seus verquidos da “Directiva sobre
responsabilidade ambiental”, de 2002, onde si se incorporan criterios máis
amplos de valoración.
Nesa liña, a Unión Europeia debería regular unha avaliación íntegral dos
danos que inclua unha valoración dos danos e perxuicios presentes e futuros
producidos en recursos naturais e ambientais, o seu uso e disfrute, ademáis dos
danos sobre as cousas, as actividades económicas privadas e públicas e todos os
gastos de limpeza, reparación e recuperación, etc.
Non só os provocados por hidrocarbonetos senon por todo tipo de verquido
contaminante.
12. RESPONSABILIDADE PENAL E PECUNIARIA POLOS DANOS OCASIONADOS POLOS
VERQUIDOS
Co obxecto de facilitar e axilizar a reclamación de responsabilidades
penais creemos que a Unión Europea debería introducir criterios semellantes aos
da Oil Polution Act, obrigando á empresa propietaria ou armadora do buque que
pretenda acceder ás augas ou portos comunitarios a nomear un representante
responsabel nalgún dos paises da Unión asi como a constituir un depósito de
garantía na cuantía e condicións que se determinen (con criterios
proporcionados ao volume e caracterísitcas da carga) para afrontar a
idemnización pola integridade dos danos e gastos que pudesen ocasionar os
verquidos de hidrocarbonetos ou outros productos tóxicos e perigosos. As
empresas que dispoñan de máis dun buque tan só deberian constituir un único
depósito que cubra ao buque de potencial dañino superior.
Consideramos que este tipo de obrigas aumenta a transparencia e a
responsabilidade directa das empresas pero ademáis ten un efecto complementario
moi positivo na medida en que reduce os incentivos para a estratexia evasiva de
“un buque-unha compañía” (one company ship).
13. FUNDOS DE COBERTURA E GARANTÍA PARA IDEMNIZACIÓNS
O principio clave debe ser o da responsabilización directa aos propietarios
e armadores do buque pola integridade dos danos ocasionados, para evitar o
comportamento oportunista e de “free rider” que aproveitando o amparo do Fundo
Sectorial –como o FIDAC- adopta comportamentos temerarios.
Sen embargo, creemos que resulta necesario un Fundo de Garantía para
situacións extraordinarias, constituido polas aportacións dos diferentes
actores que interveñen no transporte marítimo (proprietarios dos buques,
armadores, compañias petroleiras, quimiqueiras, etc.).
14. FUNDO DE COMPENSACIÓN PARA AS ZONAS RIBEIREÑAS SENSÍBEIS
Máis alá das idemnizacións en caso de verquidos -accidentais e non
accidentais- que deben cubrir a totalidade dos danos ao ambiente, ás persoas,
ás cousas e á actividade económica privada e pública, considaramos necesario a
constitución dun Fundo de Compensación polos danos derivados dun tráfico de
mercadorías intenso e regular que xenera contaminación e ademáis obriga a esas
comunidades ribeireñas a soportar as infraestruturas e medios técnicos e
humanos para facer frente ás emerxencias e continxencias que, ademáis, cando se
producen, alteran a normal actividade e aproveitamento dos recursos.
Ese fundo debería ser financiado polas empresas de transporte marítimo
internacional que utilizan un determinado corredor como pode ser o de Fisterra
en Galiza, Bretaña, Báltico ou Canal da Mancha...
Habería que estudiar a forma concreta de estabelecer a contribución pero
como fórmula tentativa propoñemos a figura da peaxe, modulada en función da
tonelaxe e, sobre todo, da perigosidade e potencial contaminante da carga.
Esa taxa tería como finalidade resarcir ás comunidades afectadas por
volumes de tráfico especialmente intensos e contaminantes e, ao mesmo tempo,
obrigaría ás empresas á internalizar como coste unha parte do seu impacto
ambiental e do risco social, reducindo os incentivos para transportar
mercadorías perigosas e contaminantes (como ocorre coas peaxes introducidas en
certas autoestradas europeas)
15. Por último, consideramos que se debe acelerar o proceso de
implementación e posta en marcha, con caracter urxente e inmediato, dos acordos
adoptados a nível comunitario en relación a proibición dos navio monocasco, a
penalización e persecución efectiva dos verquidos voluntarios de produtos
contaminantes, a dotación de infraestruturas axeitas para a de limpeza integral
dos buques nos portos, a creación do servicio de garda de costa europeu, a
dotación zonas ou portos de refuxio debidamente equipadas.
16. Para finalizar, recapitulamos algunhas das PROPOSTAS ESPECÍFICAS DE
CURTO PRAZO DE INTERESE VITAL PARA GALIZA:
Alonxamento do corredor de Fisterra e control máis estricto do tránsito,
con control vía satelite, garantindo a sua cobertura por parte da Axencia
Europea do Espacio
Declaración de toda a área próxima ao corredor galego como Zona marítima
especialmente sensible, por ser zona de sinistralidade alta
Dotación de medios para todo tipo de controis, emerxencias e continxencias,
financiados ben por fundos específicos aportados pola OMI ou por algún fundo
nutrido polo entramado de empresas navieiras e/ou pola Unión Europea.
Dotación de recursos extraordinarios por parte da UE para cubrir aquela
parte dos danos e prexuizos causados polo accidente do Prestige e non cubertos
polo FIDAC, tanto en Galiza como nas demáis áreas afectadas.
Sem comentários:
Enviar um comentário