O caso PP-Bárcenas-Gürtel
empeza a sacar á luz algo dun alcance que supera moito o que puidera ser
catalogado como un caso de grave corrupción. Non é só unha cuestión da
magnitude de diñeiro en xogo ou duns sobresoldos obscenos e escandalosos, a
fraude continuada a facenda, as contas en Suíza, a picaresca deslealdade entre
os membros da cúpula do PP, etc. asuntos todos ben graves, repugnantes e
puníbeis tratándose de persoas con altas responsabilidades de goberno en
diferentes momentos. Nin tan sequera é o insultante abuso da mentira a que nos
teñen acostumados os dirixentes do PP, día si e día tamén, sobre os seus soldos
ou a súa acción de goberno. O verdadeiro alcance do problema deriva de que o
agromado até agora nos xulgados revela a existencia dunha trama de
financiamento ilegal do PP e un uso do poder a beneficio dos lobbies
financiadores. Aínda que só teñamos á vista a punta do iceberg.
Polo tanto, máis
alá da inmoralidade e enriquecemento ilícito dalgúns, cómpre identificar cales
son os móbiles e calibrar cales as consecuencias políticas e económicas que
todo iso tivo e ten para a marcha do conxunto da sociedade, para o
funcionamento da democracia e das institucións e mesmo para o modelo de estado.
Porque haberá que ir poñendo as cousas en perspectiva e recoñecendo que na
rebotica do “lavadoiro” de Bárcena-Sepúlveda puxéronse ao longo dos noventa os
alicerces para o asalto ao Poder dunha trama económica madrileña que confiou en
Aznar a conquista dos resortes institucionais. E cando digo “trama económica
madrileña” non me refiro aos “conseguidores-comisionistas” da Gürtel que hoxe
están na cadea ou encausados senón aos que movían e moven os fíos na elite do
capitalismo castizo da capital.
O auténtico
problema que está detrás do ruído mediático é o financiamento ilegal masivo e
continuado do PP –do que o destapado semella tan só un anticipo- e os seus
efectos nunha dupla dimensión: por unha banda, a deturpación do xogo
democrático como consecuencia dunha enorme desigualdade de medios e, pola outra,
a captura do poder político-institucional por parte dos lobbies económicos –madrileños-
que subxace detrás desas prácticas.
Para comprender ben
o alcance do xogo é preciso diferenciar ben o núcleo do que son as súas
ramificacións. Nese sentido, o carácter madrileño da trama é un feito esencial
que cómpre ter moi presente para calibrar de xeito acaído o seu significado
político e as contradicións dos seus tentáculos en diferentes partes da
xeografía do estado español.
Outro punto crucial
para entender o problema é fixarse tanto no financiamento ilegal e ilícito
–unha parte del empeza a agromar nos papeis pero outro moito segue aínda na
sombra- como nas enormes doazóns “anónimas” recibidas. Tan só estas últimas ascenden
no caso do PP a 28 millóns de euros entre 1993 e 2007, segundo a información
publicada estes días (iso sen contar as condonacións de préstamos millonarios
por parte de bancos e caixas). Cun financiamento extraordinario tan
esmagadoramente superior ao doutras forzas resulta moi desigual a loita
política electoral. Iso sen tomar en conta as outras múltiples vías de apoio
dos poderes económicos aos partidos que consideran seus (apoio mediático,
influencia social directa e indirecta, etc).
Resulta, desde
logo, moi tentador poñer en relación o financiamento extraordinario do PP na
era Bárcenas e a consolidación do PP como unha poderosísima maquinaria
eleitoral nos anos noventa, a pesares de contar cun liderato (o de Aznar) que
era considerado naquela altura claramente mediocre.
Coa perda do poder
no goberno central en 2004 –que non na Comunidade Autónoma e concellos
madrileños, Valencia, etc- e logo coa crise e a explosión da burbulla
inmobiliaria rómpense algunhas “complicidades”. As primeiras desavinzas entre certos
elos febles da cadea no concello de Majadahonda darían pé a unha investigación
xudicial de Garzón que permitiu ir tirando do fío até chegar agora a Bárcenas,
as súas contas e os seus papeis. E o que cabe agardar que aflore no futuro se os
fíos do poder non frean a actividade xudicial.
A fondura dos
piares tocados ou a punto de ser tocados fai que moitos albisquen un verdadeiro
cataclismo nas cloacas do poder. Algunhas persoas temen que a guerra cuase-aberta
entre as faccións da dereita político-económica acabe desembocando nun certo
golpe de palacio que poña a democracia –que xa hoxe é espectral- nunha
situación de auténtica excepción. Algúns temen que sexa unha estrataxema para
abrir paso a un goberno “tecnócrata” ou que sirva para catalizar unha opción da
extrema dereita madrileña capitaneada, por exemplo, por Esperanza Aguirre. O
máis escandaloso é que a propia Cospedal non ten reparo en meter medo –aínda
máis- mentando aos militares.
Sen ignorar os
riscos das actuais batallas submariñas, a miña hipótese é que o “golpe” xa foi
dado polos protagonistas desa trama ao longo dos anos noventa e hoxe estariamos
vendo as disensións internas dentro da trama unha vez que comezaron a saltar
algunhas das súas pezas –outras moitas seguen aínda opacas-. O golpe primixenio é o protagonizado polo
capital castizo madrileño para apropiarse de xeito máis completo e directo do
poder político e institucional de todo o estado, empezando polo o goberno
central, o goberno madrileño e as institucións clave do estado e continuando
polo das comunidades autónomas. Compre situar o inicio da traxectoria de
Bárcenas (prolongando as impunes prácticas de Naseiro) no comezo daquela
auténtica conspiración dos poderes madrileños para levar o PP ao poder nos anos
noventa. Aquela febril conspiración, que en parte podemos rescatar nas
hemerotecas, non era movida só por aquilo de levar a dereita de novo ao goberno
senón por un obxectivo moito máis ambicioso que tentaba controlar o aparato de
estado e poñer o orzamento público ao servizo dos seus negocios.
Efectivamente, ese
movemento profundo das elites madrileñas foi posto en marcha pola alianza das
grandes construtoras, as grandes empresas dos mercados regulados, as finanzas e
a “brunete mediática” (ABC, El Mundo, COPE, etc) que apostaron moi forte nos
noventa por converter ao PP nunha maquinaria de poder da man do “clan de
Valladolid” (a FAES de Cortés, Aznar, Sepúlveda, Mato e a rede dos que como
Zaplana “estaban en política para forrarse”). O obxectivo era claro: conquistar
o poder, deseñar o estado á medida dos seus intereses e poñer o orzamento
público ao alcance das súa ambicións. As relacións cos grandes poderes
económicos da capital eran Rato, Aguirre e unha vez que chegaron ao poder en
1996 reforzaron posicións co inefábel Villalonga (Telefónica), Alierta
(Tabacalera, logo Telefónica), Martín Villa/Pizarro (Endesa), Blesa (Caja Madrid), Corsini (Renfe), Cortina
(Repsol)... e todos os “retoños” da carcundia madrileña que desembarcaron
detrás deles.
Nese entramado, tipos
como Bárcenas, Sepúlveda, Correa e uns cuantos máis están durante todos eses
anos nas cloacas do financiamento das campañas e repartindo os aguinaldos que
“premian e blindan as fidelidades”. Pero o xogo importante, o de alcance
sistémico, voaba por outras dependencias, palcos do Real Madrid, Clubes de
Golf, palacios e palacetes.
Aquela toma do
poder permitiu poñer o goberno ao servizo do negocio dos grandes lobbies e
déixanos unha pesada lousa para o noso futuro: a) para empezar as citadas
grandes empresas privatizadas convertéronse na fonte de rendas, postos e
negocios para a nutrida rede da elite madrileña; b) a liberalización do solo
aprobada en 1998 por Aznar (sendo Ministro Arias Salgado, actual presidente de
Carrefour e World Duty Free) foi o panal de rica mel no que engordarían todas
as grandes inmobiliarias madrileñas e amasarían as inmensas fortunas as grandes
construtoras (Florentino, Koplowitz, Villar Mir, Entrecanales, F. Martin, Del
Pino, De Rivero, etc); c) os fondos estruturais e de cohesión entréganse con
particular predilección ao cemento e o asfalto a maior gloria das grandes
construtoras; d) a industria militar vai beneficiarse dunhas megalómanas compras
do Ministerio de defensa postas en marcha en 1998 polo bicéfalo Morenés en base
a unha enxeñería de prestamos que hoxe supón un 5% da débeda pública española;
e) a corrupta liberalización eléctrica de Rato e o cálculo da tarifa
converteunos a todos en pagáns dun “déficit tarifario” que hoxe representa un 4%
da débeda pública e as tarifas máis caras de Europa; f) esa desmesurada
ambición madrileña plásmase na expansión de Bankia e Mapfre que hoxe nos custa
a todos uns 23.000 millóns de euros (3% da débeda pública total). E así a
seguir...
Esa tomada do poder
total por parte do capital castizo madrileño é algo que tivo enormes
consecuencias na marcha do estado español desde entón e explica en boa medida o
tipo de políticas que acabaron conducindo á actual crise económica e
institucional. Pero tamén tivo e ten enormes consecuencias no mapa territorial
polo seu crecente cuestionamento do reparto competencial e do reparto do
mercado público coas elites económicas territoriais. Na ambición dos lobbies
madrileños ocupa un lugar central o control dos recursos manexados polas
comunidades autónomas e, co paso do tempo e constatando as dificultades para
conseguilo, iso vai dar paso a un asalto ao estado das autonomías presionando
para poñer en marcha un proceso de recentralización. Ese proceso collería pleno
auxe unha vez conquistado o poder central poñendo Aznar á cabeza do goberno. A
súa segunda lexislatura serviu para lanzar todas as baterías contra os poderes
autonómicos para crear un ambiente propicio para a recentralización que
hoxendía estamos vivindo.
Nese sentido, as
contraditorias relacións do PP de Galicia da era Fraga-Cuiña coa Gürtel, con
Martínez Núñez, Villar Mir, o singular papel de Pablo Crespo, etc son o reflexo
desa batalla larvada ou non tan larvada entre a rede dos poderes madrileños e
os propios intereses locais, dos que, sen dúbida, Cuíña era valedor –e tamén
interesado-. De feito as conexións da trama central/madrileña coas CCAA
gobernadas polo PP reflicte as contradicións de intereses locais e centrais e o
esforzo que desde Madrid se fai por impoñerse e garantir a submisións dos
poderes “rexionais”. Ese tipo de contradicións son as que reforzan a opción
centralizadora que se vai impoñer no PP de xeito moito máis agresivo a partires
do ano 2000.
En definitiva, a
trama PP-Bárcenas explica moitos máis problemas actuais dos que a primeira vista
calquera puidera supoñer. Explícaos xustamente porque foron eficaces e
cumpriron os seus obxectivos, para desgraza de todos nós.
Tamén é certo que
sexa cal sexa o desenlace xudicial de todo isto, cómpre sacar leccións
políticas de todo isto –e de todo o demais. Algúns tomamos a decisión de romper
definitivamente con Madrid, ese burato negro que todo o absorbe deixando un
deserto ermo en todo o seu radio de acción; ese “sumidoiro de todas as
enerxías públicas” que dicía Paz Andrade. O caso PP-Bárcenas é o envés enlamado
do fulgurante neocentralismo da dereita española “made in Madrid”. Agora disque
non lles abonda coa fidelidade de Rajoy nin co control exercido con sete
ministros madrileños e o 80% dos altos cargos desa mesma procedencia,
vencellados aos diferentes lobbies. Pois que poñan á fronte dunha vez a unha das
súas, a unha pata negra. Que leven a sede da Xunta para a Puerta del Sol e con
ela o seu devoto servidor. Alá eles. Nós temos que encetar o camiño da nosa dignidade
colectiva, defender o noso e impedir que volvan converternos nunha colonia como
fomos durante tanto tempo.
(Publicado en Sermos Galiza, 13.02.2013)
(Publicado en Sermos Galiza, 13.02.2013)
Sem comentários:
Enviar um comentário