Nos momentos de
mudanza dous riscos teñen que ser vencidos: o medo ao cambio e os preconceitos.
O medo ao cambio pode levar ao enroque e a tentación de meterse na cova e
agardar que escampe. Por outro lado, os preconceitos tenden a facer crer que só
un mesmo quere mudar e todos os demais seguen ancorados nas rotinas do pasado.
Os dous son riscos paralizantes e disgregadores.
Non querer mudar e
non aceptar que os demais poden mudar ao mesmo tempo que si propio son problemas
que se resolven sobre todo rompendo a incomunicación, socializando os
diagnósticos e tratando de poñer en común as liñas de futuro nas que existe
coincidencia. Se despois dun aberto e sinceiro proceso dese tipo, algunhas
cousas só son vistas por unha parte é moi probábel que precise máis tempo para
verificar a súa oportunidade. Cómpre partir da base de que, tratándose de seres
racionais e partillando obxectivos esenciais, cando algo deixa de funcionar ou
de ser útil acabará sendo admitido e mudado.
Ben, todo isto ven
a conto polo que está a acontecer no BNG desde que se puxo en marcha o proceso
“propón connosco” e se abriu o proceso para a elaboración dos relatorios de
cara a XIV Asemblea Nacional.
O que eu puden
observar moi de preto foi a apertura dun claro e profundo período de reflexión.
Por parte dunha inmensa maioría tomouse clara consciencia de que son necesarias
mudanzas moi importantes. Sen arrombar a avenza de acertos e experiencias é
necesario interpretar con valentía os profundos cambios que se derivan dunha
crise económica e social devastadora pero tamén do fracaso e esgotamento dun
modelo político-institucional que definiu o escenario en Europa e no Estado
Español nas tres últimas décadas.
Antes algúns pedían
cambios para adaptarse a unha realidade que se consideraba consolidada, agora é
ao revés, cómpre adaptarse para actuar no marco dunha realidade convulsa. Son
escenarios de radical incerteza e vertixe que calquera estrutura ou
organización -como o BNG ou calquera outra- non é fácil que os asimile e se
adapte a eles instantaneamente. As rotinas instaladas nas estruturas e nas
cabezas de cada un precisan tempo para mudar. Para empezar cómpre saber en que
e cara onde.
En circunstancias
como estas, partir de cero pode parecer máis fácil porque non hai ataduras nen
historia que marque pero o problema é que as estruturas non se improvisan. E o
que un día pode parecer espontaneidade e frescura pode de pronto transformarse
en ridículo e impotencia. Por iso seguramente ten moito máis futuro un cambio
sobre a base de estruturas sólidas aínda que sexa máis lento que o fulgor da
improvisación, que pode esvaecer como flor dun día. Mudar as rotinas das
organizacións é traballoso porque afecta ás estruturas e ás persoas. De feito,
acometer cambios importantes nas organizacións pasa por mudar as persoas para
que non estean marcadas por esas rotinas mentais e de comportamento que acaban
petrificadas no seu ADN. E iso afecta a todo o mundo, a destra, sinistra e
medio campistas.
Eu persoalmente
aprecio unha sinceira vontade de cambio na inmensa maioría do BNG. Non para
mudar os obxectivos últimos mais si nas prioridades e nas formas da acción
política no novo contexto. Sería iluso pensar que iso poida ser o caso da
totalidade -polo que dicía- mais si da inmensa maioría. E dígoo non só por
verbas senón por feitos concretos. No Relatorio para a XIV AN aprobado case por
unanimidade no Consello Nacional do 16 de febreiro vai recollida unha batería
de propostas que definen as apostas novidosas na acción política e tamén no
funcionamento interno e no relacionamento coa sociedade, os movementos sociais
e as institucións.
Comentarei tan só
dous aspectos concretos que poden ilustrar isto que digo. Un no plano político
e outro no organizativo.
O que está a pasar
no mundo, onde moitos países estan a saír do burato neoliberal cunha aposta
soberanista, como vemos en boa parte de Lationoamérica; o que pasa en Europa e
no estado español coas nazóns sen estado, son feitos que non poden deixar
indiferente a ninguén e menos aos nacionalistas. Somos conscientes do ponto no
que está a conciencia nacional en Galiza e a urxencia de activala, non só por
emulación positiva senón porque a realidade da crise económica e institucional
evidencia que as solucións aos nosos principais atrancos pasan por aí. Por iso
o BNG aposta pola unidade do nacionalismo e proponse ser parte activa dun amplo
movemento a prol da soberanía e faino desde a vontade de compartir ese proceso
con todas as organizacións e persoas que desexen participar activamente nese
debate, que pretende ser capilar en toda a sociedade. É un reto estratéxico
para o País e a forma de encaralo ten que ser novidoso e creativo. E así o está
a entender a inmensa maioría no BNG. Hai que poñelo en marcha para que sexa a
bandeira de todos, para que una e faga País independentemente das siglas.
Algúns parecen non
captar a profundidade dos cambios que trae esta crise total e mesmo cren que
iso nos separa dos problemas cotiáns da cidadanía, das urxentes prioridades
dunha crise devastadora ou que leva a abeirar a importancia da xestión diaria
nas institucións nas que gobernamos. Nada máis lonxe. Trátase de todo o
contrario, poñer os problemas de cada día na axenda de todos os militantes e
aportar solucións concretas e inmediatas ao tempo que se apuntan as
consecuencias nefastas da ausencia de soberanía. En todo caso, sería estúpido
non ter habelencia pedagóxica para distinguir níveis e circunstancias. Do mesmo
xeito que ninguén pode pretender que alcaldes e concelleiros se convertan en
monotemáticos predicadores de ningunha boa nova, tampouco ninguén debera
pretender que a política nacional, para o conxunto do país, sexa a mera
extrapolación dos problemas de xestión municipais ou parroquiais. Cada nivel
ten as súas prioridades, os seus discursos, os seus xeitos e a súas persoas.
Non poden ser contradictorios pero teñen que ser complementarios.
Do meu ponto de
vista así é como se están a enfocar e propoñer as cousas de cara a Asemblea
Nacional.
Outro exemplo
podemos tomalo das propostas organizativas e de funcionamento. O BNG ten unha
estrutura interna con grupos organizados e algúns consideramos que iso pode ter
algunha virtude cando é entendido como ferramenta temporal para galvanizar a
confluencia de organizacións preexistentes pero, como configuración estable,
coloca tamén problemas e disfuncionalidades, sobre todo por exacerbar os
factores de diferenciación interna fronte aos de semellanza. Moita militancia
individual leva terciando historicamente nesa dirección, con maior ou menor
intensidade. Algún dos grupos organizados cre agora que a solución a case todos
os males pasa pola desaparición desa configuración e a conversión nunha
organización internamente unitaria. Agora ben, mesmo situándose nesa
perspectiva hai algo que debera ser considerado con tino. Para empezar, tal
paso só é posíbel se hai acordo de todos e, para segundar, un cambio dese tipo
non é algo que poida improvisarse da noite para a mañán. Só pode ser o
resultado dun proceso reflexivo, demorado e -para que funcione- partillado. Máis
aínda, cabe perguntarse, arránxase todo cun cambio formal ou pode ser máis útil
e pragmático empezar por corrixir as eivas de mal funcionamento derivadas
daquela configuración?
Se hai
compartimentos estancos, con ideas, culturas e mesmo vocabularios diferentes,
non será máis razoábel comezar por elaborar en común diagnósticos e propostas?
Unificar vocabulario antes de unificar estruturas. Acordar unha orde de
prioridades na acción política non por votación senón por elaboración en común.
Sexa cal sexa o destino
final pretendido o primeiro e urxente é socializar transversalmente todas esas
cousas que conforman a acción política a curto e mediano prazo sobre a base
dunha progresiva desactivación das fronteiras e das disciplinas de grupo para
favorecer a conversión das estruturas do BNG nun espazo común e partillado de
debate individual, de iniciativa individual e de responsabilidades individuais,
sen corsés nin apriorismos de grupo. Pois ben, iso está en marcha. Está
empezando a practicarse. Desde o “proceso propón connosco” e neste proceso de
elaboración dos relatorios para a Asemblea Nacional. De feito, todos os membros
do Consello Nacional que participaron na Comisión aberta redactora e logo nos
debates das emendas no propio Consello fixérono como individuos e sen
disciplinas grupais. Todos salvo Abrente, que decidiu presentar o seu voto
particular como grupo sen que os seus membros fixeran ningunha achega ao
relatorio común.
O certo é que esa
nova forma de funcionar é a que se propón no relatorio asemblear e xa se está a practicar. Como proba diso abonda con mirar as votacións das emendas aprobadas
e rexeitadas no Consello Nacional. Non houbo disciplina de voto dos grupos que
participaron. Iso explica que algunhas emendas de persoas significadas dun
grupo obtiveran votos suficientes para ser aprobadas en tanto que outras das
mesmas persoas resultaran rexeitadas. Esa disparidade de votacións a emendas
dunha mesma persoa significa que non funcionaron criterios de grupo senón que
cada persoa votou co seu persoal criterio. Como debe ser. E o resultado é moi
razoábel.
Por iso resulta
totalmente incongruente e paradoxal que o grupo que agora di facer causa da
eliminación da estrutura frontista sexa o único que segue a actuar como grupo
estanco. Sen facer o esforzo de partillar valoracións e propostas con
disposición a acordar e atopar os pontos en común que, do meu ponto de vista,
son moitos. Por non dicir a inmensa maioría, se nos atemos aos papeis.
Se foramos capaces
de abeirar apriorismos, creo que hai moitas razóns para ser optimistas. O que
non é razoábel é tentar manter fronteiras e balados baseándose só en prexuizos,
suposicións ou presuncións que veñen fundadas en experiencias pasadas ou
facendo interpretacións extemporáneas de expresións máis ou menos afortunadas
de voces singulares, tentando convertelas no que non son, na expresión de
grupos enteiros. Son optimista porque creo que a inmensa maioría vai na
dirección antedita. E os que aínda non van hai que convencelos.
Se a actuación
política está guiada por valores e obxectivos colectivos e non é unha mera
tirapuxa iso é perfectamente posíbel. O que non é de recibo é construír
discursos cara a galería deturpando a realidade interna e os acordos
maioritarios para logo presentar como trazo diferenciador cousas que, na
realidade, están nos documentos maioritariamente aprobados. As terxiversacións
non axudan a recuperar a confianza interna e menos aínda externa.
Se partimos de
obxectivos políticos comúns non debería haber impedimento para acordar o
camiño, desde a aceptación da diversidade de matices inherente a todo colectivo
humano, que nos enriquece e -se sabemos administrala- nos fortalece.
En definitiva,
tamén para mudar hai que ter os pés na terra e aterse aos feitos, tanto se
tratarmos do país como se tratarmos da organización.
Desenganhe-se senhor Vence: ou partido único ou coaligaçom de partidos. O de até agora, falar e falar até que "Roma (UPG) locuta, causa finita", já nunca mais voltará a funcionar. E nom falo por falar: eu votei BNG quase sempre e nunca o voltarei fazer.
ResponderEliminarSr. Vence, non hai peor cego que o que non quere ver.
ResponderEliminarOs meus parabéns pola súa nova responsabilidade. Non votaba ao BNG pero agora fareino.
ResponderEliminar