Agora que xa
rematou a campaña electoral xa podemos mirar con perspectiva certos argumentos,
metáforas e outras figuras retóricas utilizadas ao longo destas semanas. Agora
podemos falar delas con máis serenidade. E convén que o fagamos con clareza e
espíritu construtivo.
No discurso
político adoita facerse uso de todas as figuras retóricas. Das máis poéticas e
inspiradas ás máis burdas, como as mentiras puras e lisas, que, desde a alza do
movemento neocon, son as figuras retóricas predilectas da dereita.
Na esquerda
adoitase tirar máis da retórica épica e histórica. A lexitimidade histórica e
ideolóxica son valores moi apreciados. Tamén o programa, como non pode ser
doutra maneira en forzas que pretenden ser transformadoras. Iso estivo e está,
por suposto, tamén na retórica da esquerda nacionalista, como se esforzou en
facer o BNG, con mellor ou peor fortuna, ao longo desta campaña e tamén nos
meses anteriores.
O certo é que para
a lexitimación das apostas, dos cambios de estratexia e mesmo dos
pinchacarneiros sempre se bota man da historia e dos “santos”.
Un deses exercicios
que a min me resultou particularmente rechamante foi a forma en que Anova e,
antes ca ela, a FPG e os asinantes da vella “Posición Soto” xustificaron a súa
aposta pola alianza electoral con Esquerda Unida, botando man da experiencia do
Frente Popular do 36, no que participara o Partido Galeguista. O discurso
proclamado é, en síntese, o seguinte: “estamos nunha situación de emerxencia,
de loita contra o fascismo, como acontecía en 1936 e, polo tanto, hoxe coma
daquela apostamos pola alianza electoral cun programa común entre o
nacionalismo e a esquerda estatal; iso é o que fixeron Castelao e Bóveda ergo
iso é o que nós debemos facer agora e facemos”.
A primeira vista o
argumento podería parecer cautivador e consistente. Porén se nos paramos
un pouco resulta moi discutíbel por non
dicir falacioso. E, claro está, detrás desa valoración agóchase algo de moito
maior alcance que un mero exercicio de retórica; de feito, aí reside en boa
medida a cuestión fulcral do nacionalismo moderno: a autoorganización. Vexamos
por que.
Deixando a un lado
agora a valoración de se a radicalización da dereita e a regresión democrática
auspiciada polo neoliberalismo na actualidade, baleirando de contido a
democracia por erosión da soberanía, pode ser realmente equiparábel aos
fascismos dos anos trinta, hai algúns feitos diferenciais entre o acontecido en
1936 e 2012 que obrigan a poñer en causa ese discurso lexitimador.
O primeiro feito
histórico é que naquel entón tratábase dunhas eleccións ao Congreso dos
Deputados da República Española. Non eran eleccións ao Parlamento de Galiza,
que na altura non existía, porque nin sequera fora aprobado o Estatuto. De feito,
o obxectivo primordial do Partido Galeguista naquela alianza era garantir o
apoio político para sacar adiante o Estatuto e iso pasaba, primeiro por
derrotar á dereita e segundo garantir que as esquerdas españolas –PSOE, IR, PC-
se comprometeran no seu apoio (sabendo que eran pouco proclives ao noso
estatuto).
Segundo, habida
conta do sistema electoral, esa era a única vía segura para colocar algúns
galeguistas no Congreso de Deputados da República, condición inescusábel para
ese mesmo obxectivo do Estatuto.
Terceiro, tamén
eran conscientes os galeguistas progresistas de que nesa altura compría
pararlle os pes á dereita fascista e abertamente antiautonomista que dominara o
bienio anterior e para iso había que acumular todas as forzas demócratas e
progresistas, que pivotaban ao redor do PSOE, Izquierda Republicana, PC. Compre
recordar que, non por acaso, en Cataluña o que se presentou foi o Front
D’Esquerras, nucleado arredor de ERC. Aquí, a debilidade do PG non permitía
outra cousa e, con criterio realista e responsábel, Castelao e Bóveda apostaron
por integrarse na Frente Popular.
Sen dúbida, é moi
difícil facer un paralelismo mimético entre aquela situación e a actual.
Para empezar, as
eleccións do 21-O foron eleccións ao Parlamento Galego, para a súa IX
lexislatura; polo tanto, o ámbito de xogo era exclusivamente galego e non
estatal. A pesares da hexemonía dos dous grandes partidos estatais, o certo é
que as institucións autonómicas xa teñen definido un espazo político propio e o
nacionalismo de esquerdas é un polo de referencia que determina moitos dos
debates.
Por outra parte,
non pode razonarse como se nese Parlamento non existise unha relevante presenza
do nacionalismo de esquerdas representado polo BNG, articulado como fronte e da
que formaba parte o Encontro Irmandiño até apenas 6 meses antes das eleccións.
Do que estamos falando, polo tanto, non é dunha estratexia para garantir a
presenza do nacionalismo de esquerdas senón da súa división.
De por parte –e
dito con todos os meus respectos- hai que botarlle bastante imaxinación para
ver a EU como encarnación do Frente Popular da república, tanto desde un punto
de vista cuantitativo como cualitativo. Até estas eleccións EU era unha forza
extraparlamentaria en Galiza, razón pola que non parecía que fose a alianza
capaz de frear de verdade a dereita radical representada polo PP e impedir a
súa continuidade no goberno. Como así se viu.
Desde logo, e máis
alá da maior ou menor simpatía que puidera espertar como interlocutor de
esquerdas en España ou para entenderse en moitos aspectos da política a nivel
estatal –como ven facendo o BNG no Congreso-, desde a perspectiva do proxecto
nacionalista unha alianza electoral dese tipo supón unha inflexión nunha liña
que levaba asentada no nacionalismo galego desde Castelao e Bóveda: o principio
de auto-organización. Nese sentido, é un retroceso político e ideolóxico
notábel. Máxime cando se trataba de enfrontar esa coalición a unha opción
nacionalista consolidada. E o retroceso pode ser de maior alcance no caso de que
despois do proceso electoral se encamiñase cara unha certa integración de
caracter orgánico ou estratéxico, como propugnan algunhas partes de Anova.
É lícito abeirar o
discurso nacionalista para incardinarse nun proxecto federal de esquerdas, como
tamén fixeron nos anos trinta algúns galeguistas que se incorporaron a
Federación Republicana Galega, a ORGA de Casares Quiroga ou Izquierda
Republicana. Eran tamén xente valiosa, que fixeron contribucións de primeira
orde ao noso país e tiveron algúns grandes responsabilidades no goberno da
República, pero está claro que non foi esa a opción de Castelao e Bóveda. Estes
pularon polo Partido Galeguista e sentaron as bases do nacionalismo moderno,
cuxo principio basilar é a autoorganización,
é dicir, a construción de organizacións políticas propias e independentes de
calquera subordinación ou federación allea. Autoorganización que, como é
lóxico, non exclúe a colaboración internacionalista senón todo o contrario;
aquela é a condición para estabelecer vínculos inter-nacionais.
Os posicionamentos
de Castelao e Bóveda son feitos da nosa historia que, sen dúbida, coñecen ben
Beiras, Ferrín e tantos outros amigos nacionalistas. O que xa resulta máis
sorprendente é a utilización reiterada dos nomes de Castelao e Bóveda para
lexitimar a actual alianza con Esquerda Unida. Ou quizás sexa a consciencia
desa “transgresión das liñas vermellas”
o que leva a reiterar os nomes de Castelao e Bóveda na procura de lexitimación.
A transgresión vai
empatar con outro argumento que pega na liña de flotación do nacionalismo. O
argumento é sabido: hai que unir a
esquerda contra o PP. Certamente a unidade neste momento é importante, pero
haberá que admitir que deberá empezar pola unidade do nacionalismo de esquerda.
Unidade orgánica, unidade de proxecto e unidade electoral. Logo, en función dos
resultados, habería que estar dispostos a alianzas de goberno con todas as
forzas progresistas para sacar adiante un goberno alternativo ao do PP. Agora
ben, lanzar por diante o eslogan da “unidade da esquerda contra o PP” como
argumento contra o nacionalismo de esquerdas é alimentar o prexuizo máis
sibilino e insidioso contra o nacionalismo. Para quen considera que Galiza é
unha nación, non pode aceptar o discurso de que o nacionalismo galego divide. O
que divide é a presenza de forzas estatais, competindo no espectro ideolóxico
no que existen forzas galegas –o mesmo cabe dicir no eido sindical. Reflexo e
consecuencia do feito de aquelas forzas estatais non aceptaren realmente o
caracter nacional de Galiza e o seu dereito de autoorganización (cousa que,
como se sabe, non acontece exactamente igual en Cataluña, por exemplo).
Outro fío
argumental utilizado con profusión nestes tempos consiste na referencia
–excesivamente mitificadora e acrítica- á experiencia grega de Syriza. Agora
ben, esa socorrida e discutíbel comparación coa Syriza grega choca cun feito
básico: Syriza é unha alternativa nacional nun país con Estado propio e sen
problemas nacionais no seu interior. Pola contra, no noso caso, trátase dunhas
eleccións nunha nación sen estado, nas que unha das patas da alianza é
xenuinamente galega e a outra é parte dunha forza estatal (EU-IU/PCG-PCE). De
haber algo parecido a un Syriza galego iso era o BNG, do que o Encontro
Irmandiño decidiu retirarse (por certo, disque por diferencias insalvábeis cun
partido comunista nacionalista para a continuación coaligarse cun partido
comunista estatal). Outra cousa ben diferente é que IU teña o proxecto de crear
algo asi como unha Syriza española (Izquierda Plural, non sempre moi
cooperativa) e quixeran empezar por conformar unha “Syriza autonómica”.
Situados máis
concretamente no escenario da crise política que vivimos na actualidade a
opción escollida por AGE tamén vai cargada de consecuencias. Como moi ben se
encargou de recalcar Beiras nestes tempos estamos diante da crise dun réxime,
do réxime que arranca da transición. Agora ben, non leva polo mesmo camiño
poñer o énfase na crise do réxime instaurado na transición coa monarquía
borbónica e unha democracia bipartidista que deturpa a vontade popular que
poñer o énfase na creba do modelo de estado das autonomías a man dun movemento
reaccionario recentralizador que obriga aos nacionalismos a abrir un proceso
constituinte de ruptura pola vía da soberanía e a independencia. Posto en
termos gráficos e maximalistas, entre a loita por unha república española e a
loita por unha república galega, o nacionalismo galego non debera ter dúbidas
de cal é o eixo prioritario. Iso si, resulta difícil imaxinar a EU embarcada
neste último polo, ou non?
Todos estes
vectores da contradicción definen o pano de fondo dun debate dentro do
nacionalismo e o independentismo que compre obxectivar máis alá das leas e
trafulcas superficiais ou episódicas. Isto é particularmente importante cando o
que empezou sendo unha “alianza técnica para unhas eleccións” acaba
plantexándose como “unha alianza permanente” para facer unha “oposición
cohesionada” e, para algúns, mesmo o primeiro paso para unha Frente Ampla.
Unha cousa é
respectar e mesmo defender o dereito de autodeterminación e outra ben distinta
é ter como obxectivo levantar a conciencia nacional até construír un estado
propio. Isto último implica darse como obxectivo central da acción política
contribuír activamente a ese proceso,
sabendo que este nunca é espontáneo nin moito menos. Polo contrario, é abondo
traballoso, como todo o que vai contracorrente.
Polo tanto, dun
ponto de vista nacionalista e, particularmente, dado o marco da convocatoria,
resulta difícil de comprender esa alianza e máis difícil aínda admitir que
poida resultar positiva para o avance do proxecto nacionalista de esquerdas. En
todo caso, máis alá da gravidade desta confrontación electoral e das súas
consecuencias inmediatas, o máis importante é que a partición do campo nacionalista
non acabe cristalizando nun reforzamento orgánico do polo estatalista ou, o que
é o mesmo, nun enfeblecemento orgánico do polo nacionalista (de esquerdas,
porque é o único que hai). Por iso, o reagrupamento do nacionalismo de
esquerdas debería ser a prioridade absoluta. E para esa tarefa si que
poderiamos citar o exemplo de Castelao e Bóveda. Prioridade urxente, entre
outras cousas, para evitarmos que Galiza quede abeirada no debate aberto para a
redefinición do mapa das nacións ibéricas e europeas.
(Publicado en Sermos Galiza, 1.11.2012)
Distinguido Sr.: Así que a dereita fascista dominara o segundo bienio da república... Ten que ler, por exemplo a Stanley G. Payne e informarse un poquiño mellor do que era o fascismo. Cousas así poden levar a alguén a pensar que o título de catedrático mercouno nunha feira. O cal vai en menoscabo da universidade española, que publica moito pero non a cita nin o Tato a nivel internacional, coas súas dignísimas excepcións entre as que se dúbida está vostede como un dos 150 autores mais citados da súa especialidade. Razóns que levan a moitos cidadáns entre os que me atopo a crer que a universidade española funcionaría mellor se fose privatizada, cando menos os resultados de investigación dos departamentos que non cite ninguén.
ResponderEliminarA esquerda non gaña en Galicia por axitar con fascismos ou que a dereita que temos é radical, tomando á xente por parva. O que hai é medo á propia sombra e gañas de axitar para xerar un certo estado de subversión, pero acabamos de ver que en Galicia non hai tantos pallotes que piquen, e votan a alguén serio como Feijoo.
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1936/06/12/pagina-5/33138637/pdf.html?search=sombra
Sen outro particular, quedo de Vde. affmo. e s.s.q.e.s.m.
Pois xa me dirá vostede cal é o papelón que xoga a dereita española da CEDA e compañía despois do golpe de estado... xa me contará que significan os indultos a xenerais golpistas, xa me contará que implicaba a ristra de contrarreformas... xa me contará di esto significa iso algo máis que o camiño cara o fascismo?
Eliminar