65.000 millóns de
euros en recortes adicionais en 30 meses, 2,5% do PIB anual, 400.000 empregos
menos. Estas serían, traducidas, as cifras grosas do anunciado por Rajoy no
Congreso. Unha caída xeneralizada da capacidade de compra e do nivel de vida da
poboación, levando ao estremo de privación as rendas modestas, parados, pensionistas e dependentes. A
caída directa de ingresos e o aumento dos impostos regresivos van deprimir a
demanda, arrastrando de xeito inducido a produción e o comercio, minando a un
tempo o emprego e os ingresos privados e públicos, nunha auténtica espiral
destrutiva.
Ese é un novo chanzo do rescate do sistema
financeiro -español e europeo- a costa da economía produtiva e das rendas
modestas do país.
Hai
que ser claros, a secuencia completa de “reformas” impulsadas na UE ao fío da
crise é un desmantelamento do que se veu chamando o “modelo social europeo”,
que na periferia nunca chegara a ser moi completo pero que agora quedará
definitivamente desfigurado (negociación colectiva, servizos de benestar, redistribución da renda, protección a
parados e excluídos, etc).
A
batería de medidas anunciadas por Rajoy no Congreso, a iniciativa propia ou no
marco do programa de axuste europeo, dan a impresión dunha grande iniciativa e
criatividade. Abarcan tal abano de cuestións que parece unha estratexia moi
completa e rica en iniciativas, resultado –por fin- dun “diagnóstico claro e
contundente da realidade”. Porén, como medidas de recorte e axuste que son non
incorporan ningunha idea creativa de construcción de algo con futuro. O que hai
–compre recoñecelo- é atrevemento para cortar e retallar no que existe, pero
ningunha audacia para sentar as bases de algo novo, abrir novos campos de
actividade, novas vías de expansión da economía produtiva e de creación de
emprego de cara ao futuro. Non, toda a imaxinación remata na tesoira contábel,
retallar servizos públicos e dereitos e aumentar os tipos do IVE. Non fai falta
moita imaxinación para iso, tan só atrevemento e confianza na capacidade para
neutralizar ás vítimas de tamaño espolio; neutralización que é garantida grazas
a unha fiel cobertura mediática, implacábel coa disidencia, e tamén grazas á
complicidade fáctica do principal partido da oposición.
As
medidas fiscais, laborais, recortes nos servizos públicos e privatización, son
tantas que parecen difícles de resumir. Porén, todas xuntas responden a unha
lóxica común: seguir drenando recursos do conxunto da sociedade para enxugar as
contas –e buratos- da banca. De feito, nas medidas estrictamente económicas hai
pouco realmente novo, tan só a súa intensidade redoblada, que non é pouco.
Efectivamente, todas elas engádense e prolongan o tipo de medidas que se veñen
adoptando nos últimos tres anos, coa particularidade de que estas son unha
volta de rosca moi agresiva, acumuladas sobre as anteriores. Aplicadas sobre o
unha realidade que xa non pode encaixar máis sacrificios sen correr o risco
dunha degradación e un retroceso brutal, que non é de anos senón dunha
xeneración.
As
medidas de aumento dos impostos (IVE, electricidade, tabacos ... ), recortes
nos servizos públicos, privatizacións masivas, reduccións salariais dos
traballadores públicos, das pensións, dos subsidios de paro e de dependencia
veñen tendo un fío conductor común: transferencia masiva de recursos de toda a
sociedade (65.000 millóns de euros: 6,5% do PIB dun ano) cara ao sector
financeiro, co obxectivo de encher o enorme burato de débeda insolvente
acumulada, restablecer a súa solvencia, devolver préstamos á banca
internacional e garantir rentabilidades “suficientes”.
As
formas desa transferencia masiva de recursos da sociedade cara as finanzas son
múltiples e teñen horizontes temporais de realización diversos. Unha vía é a
salarial, coa reducción de custos salariais directos e indirectos (cotizacións)
no propio sector e en todas as empresas participadas, non só a curto prazo
senón a longo, de xeito que permita recuperar marxes, beneficios e dividendos
nos vindeiros anos. Unha segunda vía é a redución da presión fiscal que
soportan as grandes empresas para que poidan soportar maiores tipos de xuro e destinar maior
proporción dos beneficios a dividendos; iso conleva unha redución do gasto
público que afecta negativamente aos usuarios e a unha parte do tecido
empresarial que ten o seu negocio nas compras públicas e indirectamente afecta
ao conxunto da actividade económica ao reducir consumo e demanda. Unha terceira
é o negocio financeiro coas administracións públicas, en particular a débeda,
que ten maior valor canto maior sexa a garantía de cobro da mesma a longo
prazo. Unha cuarta é a privatización de servizos públicos que permite
sustanciosos beneficios de curto prazo na súa colocación no mercado, logo
grandes pelotazos e, en calquera caso, rendas anuais seguras a longo prazo. Unha quinta
é a realización de investimentos públicos pola modalidade PPP (colaboración
público-privada) de xeito que o sector público abre negocio para a
participación de investidores privados, garante a súa execución e o cobro para os
financiadores privados e logo garante rendas seguras vía canon ou rendas fixas
anuais pola explotación e uso das infraestruturas ou servizos en cuestión.
Este
tipo de medidas que agora anuncia Rajoy son ampliación e profundamento das que
xa veñen aplicando desde anos atrás. Favorecen sobre todo a unha fracción do
capital –o financeiro, o concesional e o monopólico- que vive de xeito rendista
e parasitario do orzamento público, pero á vista está que non xera riqueza, nin
exportacións, nin competitividade. É o entramado da grande banca, grandes
construtoras e as eléctricas. Polo tanto, seguimos nas mesma, perseverando no erro
e no fracaso. A condución da crise está a revelar o doble fracaso da
radicalización neoliberal-conservadora: nin son quen de ofrecer unha saída
progresiva á crise que poida ser “integradora” para unha ampla maioría da
poboación, nin tampouco son quen de restablecer condicións mínimas de
rendabilidade e estabilidade para o propio sector financeiro que pilota toda a
estratexia. A falla de estratexia para a recuperación da actividade económica
productiva acaba convertendo todas as medidas de emerxencia a beneficio da
banca nunha imposible estratexia de “gañar tempo” á espera de algúnha
combinación miragreira. Porén, como tais miragres non acostumbran a suceder se
non se fan méritos para eles, o que realmente está facendo o estado español e a
UE é “perder o tempo”, deixar que se debilite o tecido económico e social de
xeito que a capacidade de reacción e recuperación é cada vez menor.
Sen
dúbida, o máis clamoroso do debate destes días é xusto o que Rajoy nin tan
sequera menciona: por un lado, a necesidade de poñer o foco da recadación nas
renda moi altas, nas rendas do capital e nas grandes fortunas e, por outro, a
necesidade de poñer a andar medidas para reforzar a economía produtiva
(investimento, mudanza da política comercial externa, banca pública para apoiar
o investimento, apoio estratéxico a novos sectores de actividade, etc). Crer
que a reactivación se consegue con máis precariedade laboral e máis
liberalización é unha estupidez tan irresponsábel –e interesada- que a
pagaremos todos durante moitos anos e que condenará á pobreza e á emigración a
unha grande parte das novas xeracións.
O
verdadeiro problema naceu na banca e segue a estar nun modelo de banca que
busca sobrevivir a costa de vampirizar a economía produtiva e a sociedade. O
seguinte elo do problema está no BCE que está ao seu servizo e non ao servizo
dos países que forman parte do euro. Mentras isto non se toque de verdade hai
pouco futuro para a economía produtiva, para o país, para o estado español e
para a eurozona.
Dous
apontamentos finais para unha valoración apresurada do panorama ao que nos
confrontamos.
O
máis “novidoso” no paquete presentado por Rajoy é o que ten que ver coa
dimensión política. O PP aproveita a crise e o desconcerto popular para poñer
en marcha un proceso de recentralización política. Curiosamente, cando todo o
mundo reclama a supresión desa herdanza do centralismo que son as deputacións,
Rajoy anuncia o seu reforzamento. Non importa que ese anuncio choque coa idea
de austeridade, que podería vir pola vía da supresión dun deses niveis
sobrantes e disfuncionais da atrabiliaria administración española. Que dúbida
cabe que é irracional e insostíbel un sistema con cinco niveis administrativos superpostos:
concellos, deputacións, autonomías, central e comunitaria. A cuestión é decidir
cales sobran. A prioridade para o PP neste momento é poñer o foco do recorte
nas estruturas de goberno democrático descentralizado, as autonomías e os
concellos, e reforzar as deputacións que son estruturas menos democráticas
(elixidas de xeito indirecto e escasamente representativo). A proposta de
reducir un 30% o número de concelleiros vai tamén na dirección de deixar fora
as forzas minoritarias, reducindo o xogo democrático a un cómodo bipartidismo.
Non deixa de resultar igualmente curiosa esta furia centralizadora xusto no
momento en que o goberno central aparece máis claramente distante das
inquedanzas e de vontade popular, obscenamente supeditado aos ditados directos
das finanzas e das instancias de poder supraestatais. Refórzase o centralismo
xusto cando menor é a eficacia do goberno central para representar a vontade da
súa cidadanía e defender os seus intereses. De seguir adiante o proceso de
integración e vérmonos indefinidamente aí parecería bastante razoábel e
funcional prescindir das deputacións e dos gobernos centrais –cando menos se
pensamos no caso das nacións sen estado. Vista a facilidade coa que a dereita
española renuncia á soberanía para aceptar un goberno intervido pola troika,
non debería causar especial incomodo aceptar unha relación directa entre, por
exemplo, o goberno galego e Bruxelas. Xa sei que rompe co pensamento rutineiro
recibido pero sería, sen dúbida, bastante práctico e útil para o noso país.
Por
último, a nota máis sorprendente do debate aberto o mercores no Congreso é o
desconcertante apoio do PSOE ao conxunto de medidas anunciadas. A incapacidade
do PSOE para facer unha lectura madura do fracaso das medidas de axuste e
austeridade dos últimos anos e, tamén, para entender o abismo entre as
posicións do aparato dirixente e as da súa base social, son realmente
preocupantes. O certo é que esa submisión –suicida desde o punto de vista
político- convértese nun claro factor de derrota preventiva da cidadanía. A
mellor garantía para desactivar a contestación cidadá a unhas medidas tan
regresivas e reaccionarias é que o principal partido da oposición, dito de
esquerdas, dea respaldo e carimbo de inevitabilidade ás medidas adoptadas. Que
o principal partido da oposición non estea disposto a confrontar de verdade ese
paquete de medidas induce resignación e derrotismo entre unha grande parte da
cidadanía, desarmando e desmobilizando a aquela outra máis contestataria. Claro
está que o debate no Congreso mostrou que existen outras visións claramente
diferentes, con propostas alternativas. Houbo voces relevantes que denunciaron
–máis unha vez- o fracaso das receitas da austeridade neoliberal radicalizada:
desde o BNG, Esquerda Plural, Compromís ou Amaiur. Compre recoñer, en
particular, a brillante e incisiva intervención de Francisco Jorquera nese
debate. Pero, desde un punto de vista numérico, parece claro que o peso
parlamentario desa esquerda non submisa non está na proporción do rexeitamento
que hoxe existe na sociedade a estas políticas.
Obviamente,
tamén desta crise comprirá agardar un madurecemento da cultura política da
cidadanía, aínda que os medios de comunicación estean empeñandose a fondo en
evitalo, mesmo a costa da súa propia credibilidade e prestixio.
Noraboa, o texto é unha excelente análise da paisaxe social e política.
ResponderEliminar