FINANCIAMENTO AUTONÓMICO
Cuestionario da Revista Tempos Novos (publicado no número de Marzo 2017)
TN-Na recente
Conferencia de Presidentes, celebrada a mediados de xaneiro, falouse de que é
preciso cambiar o actual sistema de financiamento autonómico por un novo.
Coincide con esta precisión?, por que?.
XV: Para empezar,
o acordo aprobado en 2009 (Lei 22/2009) establecía unha vixencia do actual
modelo por cinco anos, co que debería terse reformado xa en 2014. O PP decidiu
que neses anos de eleccións europeas, municiapis, autonómicas e xerais non era
oportuno e asi chegamos a 2017 co asunto pendente. Está claro que precisa
revisarse porque non está permitindo o financiamento normal dos servizos
esenciais que prestan as CCAA. Realmente vivimos nun estado de excepción e
parcheo: intervención das contas polo Ministerio de Facenda, límitacións de
gasto, liquidación unilateral polo MdeH e xestión de anticipos, habilitación
dun extraordinario FLA (Fondo de Liquidez Autonómica) para unhas CCAA e non
para outras, imposición unilateral de obrigas, racaneo de fondos para servizos
co-financiados (dependencia, fondos agrarios...), etc etc. Todo iso nun marco
de recentralización xeneralizado de competencias.
Cataluña
rebelouse contra esa recentralización e contra o modelo fiscal, o que obriga a
revisalo pero , ao mesmo tempo, fai moi difícil pensar nunha solución
valedeira. Galiza tamén sufriu con este modelo até o ponto de que nestes
últimos anos presenta un saldo negativo na balanza fiscal básica (o estado
recada máis en Galiza do que nos devolve en forma de gasto directo,
financiamento local e autonómico). Polo tanto, Galiza tamén debe apostar pola
superación dese modelo e desa supeditación a un estado central que non só se
resiste a adelgazar senón que quere reforzarse a costa nosa.
TN-Cales deberan
selos eixos ou as claves dun novo modelo de financiamento autonómico para
España?.
XV: Por ser
sintético e claro eu sinalaría dous temas clave. Primeiro, é imprescindíbel poñer
en discusión o tamaño e competencias do goberno central e da administración del
dependente. Os centralistas néganse a
aceptar a súa reducción e, pola contra, teiman en recuperar competencias
e recursos. Ese cacho da torta é o que limita o que queda disponíbel para as
CCAA e os servizos que prestan. Un bo exemplo témolo cando a Ministra de
Defensa se comprometeu no último Cúmio da OTAN, celebrado o 15 de febreiro, a
elevar o gasto militar español até o 2% do PIB (non así para I+D!!!). Ese tipo
de decisións sumadas son as que marcan o cacho de torta que queda para as
CCAA.
O segundo tema
tamén é políticamente denso. Eu creo que debe haber dous modelos diferentes, un
o das nacións que aspiran a un autogoberno pleno, que require ir acompañado
dunha verdadeira e plena autonomía fiscal e outro para as rexións españolas
(para as que moi probablemente o nivel de autonomía fiscal actual é suficiente
e, para algunhas, mesmo excesivo). A anomalía de Madrid, como capital,
metrópole e ao mesmo tempo CCAA uniprovincial é un despropósito que provoca un
espellismo fiscal e leva aos seus dirixentes á tentación de converterse nun
paraíso fiscal, realmente drenador e insolidario.
Obviamente, estes
temas non son para resolver en “comisións técnicas” nin para negociacións de
encaixe de bolillos, pero son os asuntos que despois de 35 anos de experiencia
autonómica compriría abordar en profundidade. Os cataláns xogan a iso e Galiza
equivocariase no caso de centrarse en ser ariete contra Cataluña e falar só das
centésimas e asteriscos.
TN-O actual modelo
de financiamento é un modelo dual asimétrico –réxime foral, réxime común-. Debe
manterse este dualidade?, por qué?.
XV: como acabo de
dicir, o réxime do concertos fiscal “á
vasco-navarra” debería extenderse tamén a Galiza (e, obviamente a Cataluña no
caso de seguiren dentro do Estado). O concerto sería o método para poder ter
autonomía fiscal real e impedir que o Estado central (de ADN centralizador)
teña permanentemente a tixola polo mango.
TN-E factible e
desexable un novo modelo sen maior corresponsabilidade fiscal das autonomías?,
sen un espazo fiscal propio para as mesmas?.
XV: A
responsabilidade fiscal pasa por xestionar ao mesmo tempo ingresos e gastos.
Decidir sobre os impostos e xestionalos é o acto máis maduro dun goberno e
dunha sociedade. Ter só competencias de gasto é un pésimo estatus, que xera
sociedades, democracias e gobernos inmaduros. A xente e os gobernantes teñen que
ver a relación directa entre os gastos que se realizan e as fontes que nutren
os ingresos. Por iso Galiza e calquera outra nación precisa decidir e xestionar
os seus propios tributos e logo poder negociar e decidir cantos recursos pon en
común cos demais e para que fins.
Ter capacidade
fiscal propia é o que pemite levar a cabo políticas adaptadas ás características
e necesidades da nosa sociedade e da nosa economía, por exemplo, para
desenvolver a industria, os servizos, o agro, a pesca, a innovación, o
medioambiente, etc. É dicir, decidir sobre algunhas (que non todas) as pancas
que permiten guiar o noso desenvolmento, crear emprego, distribuir o benestar,
etc.
TN-O actual modelo
de financiamento autonómico apoiase maiormente nas negociacións bilaterais
–Goberno central, autonomías-. Non é xa tempo de camiñar deica un sistema que
asuma os principios do federalismo fiscal?.
XV: o actual
modelo está esencialmente determinado polo goberno central, tanto na fixación
do monto total como nos criterios de distribución. E, desde logo, os grandes
investimentos e infraestruturas realízanse en función da estratexia do goberno
central.
TN-E posible
combinar duras políticas de axuste fiscal e un novo modelo de financiamento
autonómico moito mais descentralizado e con maior corresponsabilidade fiscal?.
XV: O axuste
fiscal aplicado nestes últimos anos –é dicir, os recortes- foi unha
equivocación radical dos que apostaron todo ao rescate da banca e das grandes
empresas (eléctricas, constructoras, industria militar, etc). Pero, en todo
caso, de realizar algún tipo de axuste sempre será máis fácil e asumido
socialmente cando hai un réxime de verdadeira responsabilidade fiscal: nós
facémonos responsábeis do que gastamos e de como o financiamos.
Descentralización non implica desbalde senón todo o contrario, coa condición de
que a descentralización sexa a mesma nos ingresos e nos gastos (xusto que hoxe
non acontece).
Sem comentários:
Enviar um comentário