Crise do modelo de financiamento e recentralización
Xavier Vence. Catedrático de Economía Aplicada da USC
Perdidos na pirotecnia do espectáculo político esquecemos debater como
atallar as graves ameazas para o futuro do noso país e da vida das persoas que
nel habitamos. A crise política e institucional do estado español estrangula o
financiamento do goberno e servizos públicos de Galiza pero ao mesmo tempo está
levando á prórroga do modelo de financiamento de 2009 que, de acordo coa
previsión legal, debería terse reformado xa en 2014. A estas alturas aínda non
se abriu formalmente a negociación do novo modelo pero o que tamén é certo que
as espadas están en alto. Algunhas CCAA veñen explicitando moi claramente as
súas apostas e o Goberno Central e os partidos estatais tamén evidencian a
negativa a reducir o tamaño e o papel do Goberno central. Pola contra, a Xunta de Galiza segue calada,
sen tomar a iniciativa e mantendo unha actitude sumisa á estratexia madrileña e
resignada –ou iso parece- a encaixar novas perdas. As mensaxes de Feijóo
parecen centradas en implorar compasión para que Madrid e os demais sexan benévolos
e “decidan con xustiza”. Non imos a ningún lado cunha actitude de esmoleiro
sumiso, cando o que todos nos xogamos é o futuro da dotación dos nosos servizos
públicos, o nivel de vida colectivo e a capacidade para dinamizar a nosa
economía. O problema non é meramente técnico nin tampouco de relacións persoais
dos dirixentes, é un problema político, no sentido máis profundo. É obvio que
Galiza precisaría un presidente que se puxera á fronte dun grande consenso de
todas as forzas políticas –e tamén das sociais e empresariais- para fixar un
diagnóstico claro, uns obxectivos e unha estratexia partillada para defender os
intereses colectivos dos galegos e galegos, nunha materia na que nos xogamos o
groso dos nosos recursos para soster a sanidade, a educación, os servizos
sociais e todos os demais servizos públicos. E tamén os recursos para dinamizar
a nosa economía e o emprego.
O modelo de financiamento autonómico de 2009, que asinou o presidente
Feijóo recén chegado á Xunta, levou a que Galiza vira mermada a súa capacidade
de xeito dramático, até o punto de que cos datos liquidados de 2012 presentemos
unha balanza fiscal negativa. En contra do discurso centralista dominante, o
certo é que nese ano Galiza aportou ao Estado 1.300 millóns de euros máis do
que recibiu. A pesares de termos unha renda per cápita 13 puntos inferior á
media.
Teriamos moito que discutir sobre os criterios de reparto do Fondo
total entre CCAA, que resultan discriminatorios para Galiza por non contemplar acaidamente
moitas das nosas especificidades, pero o gran problema de fondo é a magnitude
dos recursos que o Estado Central se queda para si, que representan cunha
proporción excesiva dos ingresos totais recadados. Por algo se reserva o
monopolio da xestión e recadación dos grandes impostos. Discutir iso é a clave
e é xusto ao que se negan as forzas estatais.
Temos unha Administración Central excesiva que, ademais, se vén
reforzando co proceso de
recentralización impulsado polo PP e unhas prioridades de gasto central moi discutíbeis
(militar, apoio á banca, ás eléctricas, grandes construtoras, etc.). E, sobre
todo, cómpre poñer a lupa non só no gasto senón tamén nos ingresos. É aí onde
se dirime a verdadeira autonomía fiscal e a asunción de responsabilidade por
parte dos gobernos autónomos. Hoxe o groso da política fiscal (cos seus regalos
fiscais, buratos para a evasión e a fraude) depende do goberno central e a súa xestión
está en mans da Axencia Tributaria do Estado. A política fiscal e a decisión
unilateral sobre a parte que se queda o goberno central para si mesmo é o que
determina o tamaño da torta a repartir entre as CCAA. Aí está o nó gordiano do financiamento de
Galiza e mentras non se rache seguiremos tendo un autogoberno menor de idade,
insuficiente e incapaz.
Temos por diante, pois, unha enorme tarefa política na que todas as
forzas galegas deberían estar comprometidas: plena autonomía fiscal para fixar
os tributos, perseguir a fraude e a evasión –en colaboración con outros países-
e, como instrumento para executar esa política, crear un Axencia Tributaria
Galega que recade todos os tributos e que logo se negocie unha contribución a
un orzamento central que estexa moi ben acotado para cubrir funcións que sexan
realmente de interese xeral.
En definitiva, non debemos discutir só dos criterios de reparto do
gasto entre autonomías –que tamén- senón dos ingresos públicos, da política
fiscal e da xestión deses tributos. Esa é a base que nos permitiría ter
capacidade para deseñar outras políticas para desenvolver as nosas capacidades
produtivas, crear emprego e riqueza na dimensión necesaria para poder logo –vía
impostos- financiar os nosos servizos públicos, garantir o benestar da nosa
poboación e superar o noso drama demográfico.
(artigo publicado en Faro de Vigo, 22.05.2016)
Sem comentários:
Enviar um comentário