domingo, 24 de novembro de 2013

O Prestige, o naufraxio neoliberal? (a análise de hai 11 anos)

O PRESTIGE, ¿O NAUFRAXIO NEOLIBERAL?

Xavier Vence. Catedrático de Economía Aplicada da USC.

A catástrofe do Prestige leva dous meses convertida no centro de atención e debate non só en Galiza senón tamén en Europa e mesmo máis alá, aínda que loxicamente con menor intensidade. Ese protagonismo débese a moitos factores, dos que eu destacaría fundamentalmente cinco. En primeiro lugar, porque é o accidente petroleiro que máis superficie costeira (e máis poboación) ten afectado en toda a historia a escala planetaria. Segundo, porque é o vertido de fuel máis prolongado no tempo e previsibelmente continúe aínda moito tempo máis. Terceiro, a magnitude final da catástrofe é en boa medida resultado dunha cadea de despropósitos nas accións (e omisións) gobernamentais, que a opinión pública puido ir seguindo erro a erro. En cuarto lugar, a carencia absoluta de medios, a incompetencia e desleixo das autoridades competentes xeraron unha sensación de alarmante desprotección e abandono dos afectados (e de Galiza) que inspirou un amplísimo sentimento de solidariedade dentro e fóra de Galiza. E, por último, este accidente ocorre pouco tempo despois do vertido do Erika sobre as costas bretonas e cando aínda continuaba vivo o debate internacional sobre as medidas que a nivel da Unión Europea se empezaron a discutir a partir de entón (Paquetes Erika I e Erica II).
Nesas condicións, os intentos indisimulados do Goberno de minimizar o problema, de ocultación e impúdica manipulación dos medios públicos de comunicación, resultaron inútiles e, en certo sentido, mesmo contribuíron a crear máis alarma, máis indignación contra o Goberno e a Xunta e máis solidariedade cos afectados.

O debate sobre este tema está sendo crispado e cortocircuitado por un Goberno que, desde o primeiro momento, parece máis preocupado polas previsíbeis consecuencias electorais que por atallar con eficacia o verdadeiro problema. A pesar da abundante tinta consumida predomina un ton relativamente superficial, salvo honrosas excepcións, tal e como vén sendo habitual nun país onde o debate político e os medios de comunicación son pouco dados á confrontación de ideas. E o caso do Prestige merece un debate en profundidade, non só porque as súas consecuencias para a nosa economía son dramáticas e reclaman accións de envergadura que as contrarresten, senón tamén porque nel podemos ver translucir as ameazas agochadas detrás dun irrefrenado neoliberalismo que campa sen remilgos nos negocios marítimos e que ilumina a visión do Estado e das políticas da dereita española e europea. En realidade, é xusto recoñecer que impregna tamén as da esquerda alternante.

Nese contexto, resulta oportuno aproximarse aos factores económicos implicados no caso do Prestige. Ao intentar comprender por qué o Prestige circulaba nas condicións en que o facía e intentar comprender por qué a xestión do accidente por parte do Goberno se fixo como se fixo, tropezaremos de cheo coas consecuencias sociais e medioambientais do modelo neoliberal de economía e de Estado. Ese exercicio é inescusábel para poder reorientar a acción pública nunha dirección que permita reducir as probabilidades de que casos como este se repitan.

O impacto ecolóxico e económico: a can fraco...

Desde un punto de vista económico, o accidente do Prestige e a xestión que do mesmo fixo o Goberno van ter consecuencias dramáticas para Galiza, en especial para unha das súas principais cadeas productivas: a pesqueiro-marisqueiro-alimentaria. Para áreas como a Costa da Morte pode significar o colapso económico e o éxodo masivo. Aínda que o Goberno segue a estratexia de minimizar os efectos, as primeiras avaliacións provisionais do impacto realizadas por expertos independentes van desde os 1.400 e os 3.200 millóns de euros. Obviamente trátase de cálculos de brocha gorda que precisarán dun traballo estatístico sistemático para ofrecer un balance final máis afinado, aínda que xa sabemos que hai múltiples aspectos ecolóxicos e sociais de difícil ponderación, mesmo coas metodoloxías máis sofisticadas. Tardaremos anos en saber con certeza o tempo de recuperación de todas e cada unha das compoñentes do ecosistema, que os científicos estiman nunha década. Tanto ou máis difícil vai resultar nesa altura a recuperación de mercados perdidos durante anos de desabastecemento e ocupados por outros provedores. A construcción da complexa urdime que sostén a cadea productiva-comercial-consumidora é algo que levou décadas e que, no caso de descompoñerse, pode resultar moi difícil reconstruír.
Sexa como for, o que hoxe está claro é que resultarán ridículas as indemnizacións que terán que aboar os causantes do vertido aos que, en base á lexislación europea, só se lles poderán reclamar como máximo 155 millóns de euros procedentes do FIDAC (Fondo Internacional de Danos Debidos á Contaminación por Hidrocarburos) e outros 25 millóns procedentes da compañía de seguros do buque (London P&I). Se a UE aporta exclusivamente os 5 millóns de euros do Fondo de Solidariedade que comprometeu no cumio de Copenhague, podemos facernos unha idea do que resta para aproximarnos ás cifras de danos antes citadas. Non alcanzarían máis aló dun 5-10 por cento dos danos estimados. Pola súa parte, nin o Goberno Central nin a Xunta de Galiza tramitaron ata o momento ningunha modificación orzamentaria que permita cuantificar o compromiso financeiro que están dispostos a asumir.
Dito isto cómpre recoñecer tamén que para certos segmentos da nosa costa o Prestige non é máis que a puntilla dunha desfeita que viña levando a cabo con incomparábel eficacia a Política Pesqueira Comunitaria, que leva 16 anos excluíndo á flota galega dos caladoiros comunitarios a pesar de formar parte da UE. Para maior escarnio, que ronda o sadismo, neste mes de decembro, en plena catástrofe do Prestige, vén de aprobarse unha reforma desa PPC que segue mantendo a exclusión da flota galega, coa particularidade de ser aprobada tamén por España e sen que teña transcendido ningún tour de force da Xunta de Galiza para impedilo (unicamente que o Goberno Central prohibiu acudir como oínte a unha reunión aberta co Comisario de Pesca a un representante da Consellería de Pesca e, a pesar de que calquera cidadán podía libremente acreditarse para ela, a Xunta obedeceu).
Podería dicirse aquelo de que a PPC mata e o Prestige remata, ou viceversa. De xeito máis preciso podemos dicir que a PPC vén minguando o sector pesqueiro e o Prestige remata a pesca de baixura e o marisqueo. O efecto combinado de ambos os dous fenómenos pode ser definitivo para boa parte da Costa da Morte e moi negativo para o resto. Para o conxunto de Galiza, o que podemos dicir con certeza é que contribuirá a alimentar o proceso de diverxencia que xa vimos experimentando nos últimos lustros, agrandando un chisco máis a fenda que nos separa das rexións ricas de Europa ou do Estado Español. A menos que o acontecido significase tal aldrabada que tensionase ao conxunto das institucións do país nunha dirección completamente distinta á seguida ata agora.

Os intereses en xogo: Transporte marítimo, Thalaso-acracia e globalización

O choque social provocado tanto pola magnitude da marea negra en si mesma como pola sensación de desprotección e desgoberno está levando á inmensa maioría da cidadanía a reclamar responsabilidades, pero sobre todo a esixir a reparación dos danos e medidas que eviten que unha situación así volva repetirse. A evidencia de que non se trata dunha catástrofe natural nin tecnoloxicamente inevitábel sitúan o centro do problema no eido económico, político e institucional. Son moitas as persoas que, de xeito máis ou menos intuitivo, perciben o ocorrido como un cúmulo de despropósitos fatalmente encadeados, pero non falta quen vexa algo máis. Moitos pregúntanse cómo é posíbel que fose legal que un superpetroleiro obsoleto como o Prestige circulase fronte ás costas galegas nas condicións en que ía. Moitos alármanse ao descubrir que miles de buques semellantes a el pasan cada ano (ao redor de 6.000) tamén cargados de hidrocarburos ou outros productos tóxicos e perigosos. Outros pregúntanse cómo é posíbel que sexa rendíbel transportar desde unha punta do globo –Lituania- a outra –Singapur- un residuo petroleiro con tal cantidade de xofre que está prohibido queimalo. O certo é que tal tipo de tráfico é frecuente, é legal e é rendíbel.

Pois ben, todo iso é posíbel pola existencia dunha regulación internacional, europea e española que o permite, a cal á súa vez é o resultado de decisións políticas que obedecen a razóns económicas. Vexamos. O reino ideal de cada capitalista individual é unha economía desregulada, sen impostos nin cargas fiscais, sen lexislación laboral, sen responsabilidades sobre danos causados, etc. Certamente, na maioría das actividades normais ese laissez faire absoluto está corrido por longa sucesión de leis, regulamentos e acordos sociais que delimitan un campo de xogo relativamente civilizado. Sen embargo, o que máis se lle parece a ese paraíso neoliberal é o réxime do transporte marítimo (particularmente no sector de hidrocarburos), unha vez que conseguiron impoñer a tolerancia para as bandeiras de conveniencia, a “enxeñería societaria”, un sistema autorregulado de controis técnicos e certificacións  e os paraísos fiscais.
Ese marco absolutamente desregulado permítelle aos propietarios dos barcos eludir o pago de impostos, eludir a lexislación laboral tanto no relativo a salarios como a condicións de traballo e dereitos laborais da tripulación, eludir multitude de controis e inspeccións, eludir as responsabilidades económicas e penais por danos ecolóxicos ou económicos. Como única contrapartida desa liberdade, están obrigados a subscribir unha póliza de seguro que cubre ata un máximo de 25 millóns de euros por danos e constitúese un Fondo Internacional (FIDAC) que cubre ata un máximo de 155 millóns. Iso é todo. A partir de aí carta branca. Ese é o reino da “liberdade”, da rendibilidade e da impunidade. Unha autentica THALASO-ACRACIA. Por iso, cada vez son máis os buques que abandonan os pavillóns e o réxime “normal” e se pasan ao réxime “corsario”. A reducción de custos é fantástica e, ademais, competencia obriga.

As consecuencias diso son recorrentes catástrofes ecolóxicas. A enormidade do desastre do Prestige impide agochar por máis tempo as raíces estruturais do conflicto entre maximización do lucro e o respecto ao ambiente e ás moitas persoas precisan ese ambiente para vivir. Resulta cada vez máis obvia a necesidade de mudanzas nas regras de xogo que permitan superar ese conflicto. Aínda que, pasado o apuro momentáneo, intentarán de novo escamotear esa reforma, como fixeron despois do caso do Mar Egeo ou Erika, parece inevitábel que a partir desta catástrofe a Unión Europea se vexa na obriga de introducir unha modificación radical do sistema de responsabilidades e penalizacións dos danos ambientais, económicos e sociais provocados polas diferentes categorías de productos perigosos. Cabería esperar un movemento a prol dunha nova regulación do transporte de productos potencialmente perigosos (non só os hidrocarburos senón tamén a longa lista de productos químicos, radioactivos, etc) e unha regulación (¿eliminación?) dos paraísos fiscais (e bandeiras de conveniencia), que esvaen as responsabilidades e reducen custos. ¿Cal é o problema? ¿Cales son as resistencias? ¿Por que se tolera a situación descrita?.

Unha primeira clave para entender o caso do Prestige e as dificultades para poñerlle cabo a esa situación do tráfico marítimo témola na comprensión dos intereses en xogo e dos axentes sociais que están detrás do problema. O que a miúdo se chama catástrofe ecolóxica encerra en realidade un conflicto social entre un sector económico poderoso e un grupo social feble que depende do medio natural para producir e vivir. Neste caso, o que está en xogo son os intereses do poderoso capital petroleiro, perfectamente mesturado co navieiro e o asegurador, que se alimentan xustamente na especulación coas materias primas nos mercados de futuros, fronte aos intereses duns milleiros de mariñeiros e mariscadoras que malviven dun traballo semiartesanal no país de ningures. Eses son os dados dunha batalla certamente desigual, aínda que o aumento da conciencia ambiental no conxunto da sociedade pode proporcionar un certo equilibrio.

Pero o círculo de interesados en manter ese status quo é moito máis amplo do que a primeira vista podería parecer. É evidente que da necesaria reforma sinalada derivarase un encarecemento dos seguros, dos equipamentos de transporte (buques de mellor calidade, máis novos, máis seguros), dos controis, das revisións, das reparacións, dos impostos, etc. E todo iso ten que traducirse necesariamente nun aumento –importante-  dos custos de transporte, que non é outra cousa que obrigar ás empresas que se lucran deses negocios perigosos e opacos a descontar nas súas contas os custos que ata hoxe veñen soportando os sectores sociais afectados, tanto os damnificados directamente por ese tipo de catástrofes como polos contribuíntes que financian os gastos en indemnizacións ou outros paliativos asumidos polo erario público.
Agora ben, a ninguén se lle escapa que un encarecemento significativo dos fretamentos e dos transportes en xeral traería consecuencias de alcance para o comercio mundial e reduciría a exuberancia irracional dunha globalización mercantil que chegou a niveis de delirio. ¿Como é posible que sexa rendíbel transportar desde un extremo do globo –Lituania- ao outro -Singapur- 80.000 Tm de residuos –chapapote xofrado-, que se cruzarán polo camiño con outras semellantes?. O certo é que só tendo en conta as implicacións que o custo do transporte ten para o proceso de globalización pode entenderse a política de panos quentes, ¡ou de total connivencia!, que aplican boa parte dos gobernos de países da UE coa actual acracia navieira. ¿Que outra cousa significa que no Paquete Erika a Unión Europea, co apoio dilixente do goberno español e dos eurodeputados do PP, se puxesen cómodos prazos para suprimir os monocasco e non tocase o tope de 180 millóns de euros como responsabilidade pecuniaria máxima para os causantes deste tipo de delictos ecolóxicos? ¿Por que se poñen aos armadores e aseguradoras a salvo do principio tan elemental de “quen contamina paga” recollido no Tratado da UE? ¿Por que se toleran con tal complicidade as bandeiras de conveniencia e a opacidade extrema da enxeñería societaria que reina nestes negocios? ¿Por que aínda despois do caso do Prestige tres estados europeos como son Grande Bretaña, Holanda e Grecia se rebelan iradamente contra unhas tímidas medidas de precaución acordadas entre Francia e España?. A razón é clara: o transporte barato é unha condición básica para a viabilidade do modelo de globalización comercial neoliberal. Velaí a clave esencial.

O Estado neoliberal: a grandes males pequenos remedios 

Temos avanzado algunhas claves para entender como se crean as condicións para que ese tipo de accidentes podan acontecer. Quédanos avanzar as que poden axudar a entender o que acontece unha vez que o accidente ten lugar. O fío do desastre do Prestige lévanos agora a outra pata clave do modelo neoliberal: a súa concepción sobre o papel do Estado nunha sociedade moderna e avanzada.

Hai xa bastante tempo que se perdeu a inocencia sobre a inocuidade do progreso tecnolóxico-industrial. Foi á altura dos anos sesenta-setenta cando iso adquiriu unha traducción política e emerxeu unha nova tarefa para as sociedades e os Estados que as encarnan: a necesidade de afrontar os efectos indesexados ou perversos do progreso industrial, tanto no que afecta ao ambiente natural como aos propios seres humanos, quer en termos de saúde quer en termos de seguridade ou mesmo de sustentabilidade a longo prazo.
A potencia destructiva avanza a unha velocidade parella á capacidade transformadora da ciencia e tecnoloxía humanas e con elas avanza a envergadura e complexidade dos problemas que a sociedade e, polo tanto, o Estado ten que facer fronte. Pensemos non só na contaminación mariña senón tamén no risco nuclear, nas vacas tolas, na capa de ozono ou no cambio climático... Empeza a verse con claridade que o progreso ten límites e pode provocar danos a grande escala (a “sociedade do risco” de U. Beck) que reclaman tarefas novas, busca de mellores alternativas, antídotos, reparacións, etc. En definitiva, esténdese a consciencia de que os Estados teñen que prepararse para facer fronte a novos retos científicos e a novos riscos tecnolóxicos. Non se trata de poñer freos ao progreso senón xustamente todo o contrario, trátase de incentivar e obrigar a facer uso da mellor tecnoloxía disponíbel, en beneficio dos cidadáns. Máis aínda, boa parte das catástrofes naturais poden ser minimizadas cando son encaradas coa prevención que a ciencia permite e cos medios que unha sociedade avanzada pode poñer en xogo. Polo tanto, hoxe por hoxe, nin tan sequera as catástrofes naturais poden considerarse como unha fatalidade salvo nas sociedades que “deciden” permanecer pasivas e inermes.

O problema é que esas novas necesidades, típicas dunha sociedade industrialmente avanzada, implican unha mobilización de recursos que desborda as capacidades dos individuos, que só os Estados poden acometer cun mínimo de garantías de éxito. Aquelas traen consigo a necesidade de elaborar novas normas, cada vez máis complexas desde o punto de vista técnico, dotarse de medios de control e supervisión igualmente complexos e polo tanto custosos, investir en investigación para mellorar a seguridade e para encontrar remedios ou alternativas de menor risco, investir en medios técnicos e humanos para previr, intervir e reparar os danos provocados, etc. Parece inevitábel que o aumento do benestar e a protección dos individuos vaia acompañada dun maior e novo papel do Estado.

O dramático do asunto é que, ao mesmo tempo que aparecen esas novas necesidades, difúndese, paradoxicamente, unha vella ideoloxía económico-política que predica o Estado “mínimo”, a reducción do papel do Estado no eido económico, a confianza cega na iniciativa privada libre de todo compromiso. Pronto vai gozar de gran predicamento entre as elites económicas e, por ende, nos gobernos e nos creadores de opinión. Non só en Estados Unidos senón tamén en Europa e no Estado Español. Diriamos que mesmo adopta versións máis simple e extremadas canto máis periférico e atrasado é un país. De feito, no asunto que nos ocupa, despois do accidente do Exxon Valdez en Alaska, EEUU introduciu unha lexislación que xa quixeramos en Europa.

A eventualidade dun accidente nunca pode ser excluída. Cómpre recoñecer que a capacidade humana para reducir a cero os riscos é unha meta que nunca se alcanzará de todo. Agora ben, o problema está en se, por razóns puramente crematísticas, utilizamos tecnoloxías obsoletas que aumentan grandemente o risco. O problema está tamén en se, por algún tipo de doutrinarismo, se deixan de adoptar as medidas preventivas axeitadas ou se furtan os medios materiais e humanos para facer fronte ao risco cando este se fai realidade, de xeito que as consecuencias do mesmo son moito máis graves do “normal”. Eses son os termos nos que se sitúa a discusión sobre o papel do Estado neste caso. ¿Estivo ou non á altura do razoabelmente esperábel hoxe en día?. Despois do visto e lido é obvio que estivo moi lonxe diso. Máis ben ofreceu un recital de incompetencia, chapuzas e arrepiante carencia de medios que parece máis propio dun país terceiromundista que dun país europeo.

Non me refiro só ao feito de que as autoridades competentes fosen particularmente torpes e irresponsábeis, que agravasen a indefensión ao intentar ocultar a magnitude do problema ou rondasen o delirio patriótico ao poder “confirmar que se dirigía a Gibraltar”-Aznar dixit- nin tampouco ó feito de que, na súa falta de perspectiva e de sensibilidade, abandonasen as súas responsabilidades para correr cacerías ou humillasen aos afectados con sobres na faldriqueira. O problema ten un calado moito máis profundo na medida en que pon ao descuberto a orientación das políticas públicas en boga. A desastrosa xestión do accidente, que agravou enormemente as súas consecuencias, deriva dun problema de incompetencia, pero de forma máis profunda deriva da existencia dun Estado arcaico, que non soubo ou non quixo prepararse para afrontar os novos riscos que o propio progreso xera.

Efectivamente, con este caso “descubrimos” que a Administración está chea de burócratas pero carece de corpos técnicos especializados na dimensión necesaria para avaliar e adoptar decisións, con coñecementos fundados e apropiados á complexidade dos problemas (como non existía no caso das vacas tolas nin en outros semellantes). E iso é así porque se difundiu a ideoloxía de que a Administración debe contratar os seus estudios de asistencia técnica ás consultoras privadas, reducindo paso a paso a cualificación técnica especializada interna ás diferentes administracións. Loxicamente, iso tradúcese en que, cando se presenta un problema como o do Prestige, teñan que tomar as decisións persoas que ignoran o que é unha corrente mariña, co que a chapuza é inevitábel!. Tamén “descubrimos” que non existen medios técnicos para acometer as accións urxentes de salvamento do barco (o Estado non ten remolcadores e os que contrata a empresas privadas son ineficaces e ademais andan ao seu). Non existen nin buques nin infraestrutura para a recuperación e transvase do fuel (a pesar de ter unha refinería de REPSOL na Coruña, diariamente abastecida por buques como o Prestige, tampouco obrigan a esa empresa a contar con eses medios. “Descubrimos” que non existen medios técnicos para frear e absorver os vertidos; nin para a limpeza de areais e rochas. Por non existir non existen nin sequera sistemas de seguimento e información por satélite, nin medios de información submarina, etc. En definitiva, descubrimos que o Estado non investiu nin un pataco en prepararse para afrontar un accidente deste tipo, a pesar de ser o sétimo en tres décadas. Igual que non regulara nin investira nada no asunto das vacas tolas a pesar de todos os “avisos”.
O patético espectáculo dos bravos mariñeiros enfrontándose ao fuel en altamar con pequenas embarcacións, pas e redes de pesca ou improvisando “aparellos” para recoller o fuel, retrotráenos a un nivel tecnolóxico prehistórico. Igualmente descorazonador resulta ver que 15.000 Tm de fuel tiveron que ser retirados dos areais utilizando as mans xenerosas dos voluntarios, as pas e os caldeiros como único instrumental técnico (¡e para iso non sempre disponíbel!). ¿Que ten que ver todo iso co discurso dun país europeo na era da sociedade do coñecemento?. O certo é que non hai investimento en I+D nin en buques especializados nas tarefas mencionadas, nin en satélites nin en persoal científico-técnico. Sufrimos un Estado que aínda non se decatou de que as catástrofes ecolóxicas son unha das principais ameazas para as sociedades actuais (o paralelismo entre o caso do Prestige e o caso das vacas tolas é case perfecto).

Cómpre dicir que o nivel científico, tecnolóxico e profesional da Administración Española viviu nestes dous meses unha situación de bochorno como non se recorda en Europa. Nese sentido, o neoliberalismo español vén sumar os seus efectos ás tradicionais carencias do sector público español, de escasa dimensión, poucos recursos e baixo nivel técnico e tecnolóxico. A fachendosa política de déficit cero da dereita española devólvenos a un Estado realmente arcaico, decimonónico e, no caso de Galiza, literalmente terceiromundista. Certamente os neoliberais europeos, salvo Berlusconi, non parecen tan temerarios para empeñarse nunha carreira por laminar economicamente o Estado. Porque, entre outras cousas, saben que é máis barato previr que remendar.
¿Servirán as clamorosas carencias na dotación de capital público en forma de recursos e infraestrutura anticontaminación para que se comprenda que, antes do déficit cero, están as necesidades básicas da poboación, entre elas a prevención de catástrofes evitábeis?. Á vista das declaracións dos responsábeis gobernamentais (centrais e autonómicos) cabe dubidalo seriamente. Dá a impresión de que o seu é “administrar a caridade”, na mellor tradición da dereita, controlar aos afectados co manexo impúdico tanto das axudas públicas como, a poder ser, tamén das ofrecidas polos particulares. Para ese fin criaron raudos a “Fundación Arao”, dirixida exclusivamente por dirixentes institucionais do PP, sen ningunha presencia da sociedade civil, dos directamente afectados ou de institucións encabezadas por membros dos partidos da oposición. Mostrar ese afán tan sospeitosamente partisano na xestión das xenerosas doazóns dos particulares non pode máis que sementar dúbidas sobre as verdadeiras intencións e inducir ao retraemento aos potenciais doantes.

¿E o Estado? O Estado está só para as grandes causas: a orde pública, Ceuta, Melilla e Perejil. Por iso hai grandes partidas orzamentarias para I+D militar e para construcción de tres modernas fragatas F-100 para Armada. ¡Nada pode resultar máis patético que un Estado que aspira a ser unha potencia militar e é incapaz de ter un barco para remolcar un superpetroleiro ou apañar unha tonelada de fuel!. En fin, paradoxos que nos desbordan aos mortais, aos que non nos colle o Estado na cabeza (ou non temos toda a cabeza ocupada polo Estado!).

Unha última reflexión para rematar. A impresionante mobilización de voluntarios para acudir á limpeza dos areais e rochas da nosa costa responde en boa medida ao sentimento de solidariedade espertada pola sensación de extrema incompetencia e abandono por parte do Gobernos central e autonómico. Paradoxicamente, algúns ousados do pensamento único pretenden darlle a volta a realidade e presentar a magnífica marea humana da sociedade civil (mariñeiros, voluntarios...) como a corroboración das virtudes do eslogan social-liberal de “máis sociedade, menos Estado”. Pois ben, máis alá da torcida lectura da realidade e dos sentimentos, hai que recordarlles que, así como os voluntarios non poden ser máis que ilusionados “apagalumes” do dano causado,  en cambio o Estado é o que ten nas súas mans a busca de auténticas solucións. Só os Estados poden impoñer unha reforma das regras de xogo, só o Estado pode garantir o investimento en investigación na contía e dirección adecuada, só o Estado ten capacidade para dotarse de medios técnicos adecuados. A menos que para a próxima vez lles pidamos aos voluntarios que veñan cada un co seu remolcador e o seu barco succionador...

En fin, o caso Prestige mostra con cruel dramatismo as consecuencias dunha lóxica económica perversa que se nos vende como culminación da civilización, plasmada en toda a súa radicalidade no transporte marítimo e o negocio petroleiro. Dito iso, só cómpre agardar que a cidadanía das sociedades democráticas acabe esixindo medidas que realmente preserven o ben común fronte aos intereses egoístas e irresponsábeis de certas elites, por moi poderosas que estas sexan. Sería realmente descorazonador que o proxecto da Europa Unida quedase reducido e hipotecado a unha miserable plutocracia. Temos aí unha batalla ineludíbel pero que non será fácil. Unha batalla que é global pero tamén local. ¡Voluntarios, mans á obra!.

(artigo Publicado na Revista Tempos Novos, n. 68, 2003; recollido tamén no libro O Fracaso Neoliberal na Galiza, editado por A Nosa Terra en 2005).
.....
Unha traducción ao castelán na Universidade Complutense:
http://pendientedemigracion.ucm.es/info/ec/jec9/pdf/A07%20-%20Vence%20Daza,%20Xavier.pdf

Sem comentários:

Enviar um comentário